30 september 2009
Samoeng runt. På cykel.
Jag cyklade denna gången motsatt håll mot vad kilometer-markeringarna visar. (Profilen, som blir tydligare vid dubbelklickning, är gjord av Thomas Weigand, en tysk cyklist som bor i Chiang Mai.)
I septembers näst sista dag testade jag formen. Med cykling Samoeng-rundan. En ruskigt jobbig, starkt kuperad runda i delvis djungelområde, delvis uppodlade trakter utanför Chiang Mai. 93 kilometer stannade mätaren på. Och det var verkligen påfrestande. Från drygt 300 meters nivå (över havet) över flera bergsryggar upp och ner mellan 600 och 800 meter, som mest upp till nära 1100 meter. Dessutom var det soligt och hett, 34 grader fram på dagen. Formen kunde ha varit bättre - återhämtningen tar nog ett par dagar. Bilderna visar en del av händelserna och vyerna från rundan. Dubbelklicka för större bild.
Tvätten av morötter i en bäck vid vägen var särskilt intressant. Arbetarna tillhör Hmong, en bergsfolk.
25 september 2009
Car Free Day. Miljömedvetenhet.
En BILFRI dag är i verkligheten en utopi, men demonstrationer för att minska miljöfarliga utsläpp är spritt världen över. Chiang Mai drog sitt strå till stacken söndagen den 20 september med en cykeldemonstration, först på ett Stadion och vidare genom stadens gator till en Park där man hade underhållning, jippo där kidsen kunde trampa igång energi för att driva en fontän i kanalen, utställningar och prisutdelningar. Veckan innan hade cykelklubben också markerat och förtydligat nya cykelleder i city.
20 september 2009
Sport Day 2009. Start kl 06.
Att motionera här i värmen är påfrestande. Cykling går väl an, det blir ju lite svalka av fartvinden. Fotbollsmatcher går dock ibland mitt på dagen i 30-35 graders hetta.
Tävlingslopp i löpning läggs förståeligt nog tidigt på morgonen (maratonloppet i december startade kl 04). Sport Day (lördag 12 september) var en löpartävling över 9 kilometer med start kl 06. Vid denna arla morgontid gick även munkarna sin dagliga runda för att erhålla mat för dagen.
Löptävlingen hade ett 1.000-tals startande, alltifrån seriösa och väl tränade atleter till mestadels promenerande motionärer. Fast deltagare kom från vida omkring fanns inga markeringar. Enda vägledningen var en motorcyklist som åkte före täten, vilken var så splittrad att en löpare, som jag uppskattade låg 4:a eller 5:a sprang fel. I slutet vek han in en väg för tidigt. Då jag cyklade efter och fick honom uppmärksammad på det vände han, men verkade tappa geisten totalt och blev omsprungen av flera. För övrigt var loppet likt andra efter målgång; med speaker, medalj, diplom, vätska och mat samt sent om sider prisutdelning.
Tävlingslopp i löpning läggs förståeligt nog tidigt på morgonen (maratonloppet i december startade kl 04). Sport Day (lördag 12 september) var en löpartävling över 9 kilometer med start kl 06. Vid denna arla morgontid gick även munkarna sin dagliga runda för att erhålla mat för dagen.
Löptävlingen hade ett 1.000-tals startande, alltifrån seriösa och väl tränade atleter till mestadels promenerande motionärer. Fast deltagare kom från vida omkring fanns inga markeringar. Enda vägledningen var en motorcyklist som åkte före täten, vilken var så splittrad att en löpare, som jag uppskattade låg 4:a eller 5:a sprang fel. I slutet vek han in en väg för tidigt. Då jag cyklade efter och fick honom uppmärksammad på det vände han, men verkade tappa geisten totalt och blev omsprungen av flera. För övrigt var loppet likt andra efter målgång; med speaker, medalj, diplom, vätska och mat samt sent om sider prisutdelning.
11 september 2009
Skalbaggar i fight - vadhållning
Söndagens (den 6:e september) cykeltur gick till Doi Saket där vi besökte ett tempel och kunde beskåda Chiang Mai:s dalgång med berget Doi Suthep i bakgrunden. Som du ser från bilden är det helt platt kring staden, som ligger omgiven av höga bergskedjor i öster och väster. Gruppen blev (som vanligt) splittrad på väg tillbaka och jag cyklade själv till Sankampaeng och vidare till byn Bor Sang, känt för vackert målade paraplyer. De målar gärna även på tshirts, väskor, fodral eller som i mitt fall på cykelhandskarna. Jag beställde Gecko motiv och de blev klara på tio minuter medans jag drack kaffe. Fräckt, tycker jag.
Det mest särskilda denna dag blev dock något helt annat. Jag cyklade in mot staden på en av de större vägarna och såg en samling motorcyklar vid vägkanten. Därifrån kom också ljud av vilt tjoande thailändare. Vad håller de på med, undrade jag. Tuppfäktning kanske? Nej, men SKALBAGGE fighter!! En ny upplevelse för mig. Skalbaggarna som var i vila var fastsatta med snöre i en käpp av sockerrör som de åt av. Några hängde i luften, andra knaprade på småbitar av sockerrör höljda i platsbehållare. Levnadstiden för denna skalbaggen är 3 månader fick jag berättat för mig. Skalbaggarna som fightades fördes till en stor, rund trästång. De blev upphetsade(?) av slag från verktyg som respektive ägare slog med på stången. En domare(!) såg "slagen" och attackerna och förde protokoll via en kulram! Då en skalbagge fått tillräckligt många poängkulor var det vinst. Tillställningen var väl en hobby och ett trevligt söndagsnöje. Vadslagningen var beskedliga 20 och 100 baht sedlar, ca 4,40 - 22 kronor.
Det mest särskilda denna dag blev dock något helt annat. Jag cyklade in mot staden på en av de större vägarna och såg en samling motorcyklar vid vägkanten. Därifrån kom också ljud av vilt tjoande thailändare. Vad håller de på med, undrade jag. Tuppfäktning kanske? Nej, men SKALBAGGE fighter!! En ny upplevelse för mig. Skalbaggarna som var i vila var fastsatta med snöre i en käpp av sockerrör som de åt av. Några hängde i luften, andra knaprade på småbitar av sockerrör höljda i platsbehållare. Levnadstiden för denna skalbaggen är 3 månader fick jag berättat för mig. Skalbaggarna som fightades fördes till en stor, rund trästång. De blev upphetsade(?) av slag från verktyg som respektive ägare slog med på stången. En domare(!) såg "slagen" och attackerna och förde protokoll via en kulram! Då en skalbagge fått tillräckligt många poängkulor var det vinst. Tillställningen var väl en hobby och ett trevligt söndagsnöje. Vadslagningen var beskedliga 20 och 100 baht sedlar, ca 4,40 - 22 kronor.
07 september 2009
Tillbaka - cykeltur söder om Bangkok
Ja, jag är tillbaka efter en utflykt till Europa. Med en upplevelserik cykelvecka i Österrike och trevliga återseenden i mina gamla hemtrakter kring Göteborg. Och som bonus fick jag se fotboll på nya Gamla Ullevi; två allsvenska matcher med Blåvitt där de grejade fyra poäng av sex möjliga.
Dagen efter jag landade i Bangkok (24 augusti) gjorde jag, tillsammans med Arne - som hade några lediga dagar från sina guidade cykelturer i Bangkok - en resa söder ut från staden. Vi cyklade först till en liten oansenlig järnvägsstation varifrån vi åkte tåg (med cyklarna i klass 3 vagnar) ca 40 minuter. Därefter krånglade vi ut cyklarna från vagnen och cyklade runt i två dagar i för mig och delvis för Arne nya marker. Mycket intressant och tack vare Arnes lokalkännedom och goda språkkunskaper, han både talar och kan läsa(!) thai, hittade vi fina områden och billiga övernattningar. Vi hamnade ute vid havet, besökte flytande marknader och höjdpunkten var en marknad direkt på en järnvägsräls, som är i bruk (det finns en filmsnutt om den på Youtube).
Om du kommer till Bangkok och är intresserad av vardagslivet i det genuina Bangkok rekommenderar jag starkt att ta kontakt med www.bangkokbybike.com för att cykla runt bland smala gränder, på spångar över kanaler och se in i familjernas "vardagsrum" samt avsluta med båtfärd på kanaler. Jag har själv cyklar två av hans turer där, med starka upplevelser.
Bilderna nedan är från den "privata" 2 dagars cykelturen. Dubbelklicka på resp. bild för större storlek.
Dagen efter jag landade i Bangkok (24 augusti) gjorde jag, tillsammans med Arne - som hade några lediga dagar från sina guidade cykelturer i Bangkok - en resa söder ut från staden. Vi cyklade först till en liten oansenlig järnvägsstation varifrån vi åkte tåg (med cyklarna i klass 3 vagnar) ca 40 minuter. Därefter krånglade vi ut cyklarna från vagnen och cyklade runt i två dagar i för mig och delvis för Arne nya marker. Mycket intressant och tack vare Arnes lokalkännedom och goda språkkunskaper, han både talar och kan läsa(!) thai, hittade vi fina områden och billiga övernattningar. Vi hamnade ute vid havet, besökte flytande marknader och höjdpunkten var en marknad direkt på en järnvägsräls, som är i bruk (det finns en filmsnutt om den på Youtube).
Om du kommer till Bangkok och är intresserad av vardagslivet i det genuina Bangkok rekommenderar jag starkt att ta kontakt med www.bangkokbybike.com för att cykla runt bland smala gränder, på spångar över kanaler och se in i familjernas "vardagsrum" samt avsluta med båtfärd på kanaler. Jag har själv cyklar två av hans turer där, med starka upplevelser.
Bilderna nedan är från den "privata" 2 dagars cykelturen. Dubbelklicka på resp. bild för större storlek.