30 oktober 2012

Matmarknad - kameratest

Innan jag reste till Sverige hade jag bestämt mig att köpa en ny systemkamera - en Nikon 1 J1. Efter tips av en kompis och argument av en försäljare blev det en Samsung NX1000 istället. Det som fällde avgörandet var att den var ännu snabbare och bättre i kvälls- och nattmotiv. Som bonus har den också en smidig panoramafunktion bland alla övriga "leksaks"finesser.

Storleken medför att den inte passar i fickformat och kommer därför inte med vid alla fototillfällen.

Bilderna nedan är de första planerade med nya kameran, några tagna en kväll - utan blixt.
Plats; den alltid så fascinerande och intressanta blomster- och matmarknaden längs floden Ping. Kvalitetsmässigt finns det en del att slipa på, men det är speciellt kul att kunna ta skapliga kvällsbilder utan blixt.

Lök, olika sorter och kvaliteter.
Vitök i olika sorter, kvaliteter och priser.

Blommor och girlanger i långa rader. Nya, färska varje dag.
Kvällsarbete i charkuterier.
På kvällarna - och nätterna(!) kommer odlare utanför staden för att sälja sina varor. Ett nattligt skådespel.
Det finns god mat även utan kött. Här vegeratiskt: Äggplanta, eller aubergine,  Tofu (av sojabönor) med jordnötssås,  samt Brown rice.
(Denna bilden med lilla kameran, Nikon Coolpix S2500.)

27 oktober 2012

Körkort, körkort, körkort.

Det var längesedan jag körde bil. Över fyra år sedan faktiskt, då i Sverige. Och långt längre sedan jag körde moped eller motorcykel (som mopparna kallas här).


OM jag skulle få idén att köra bil eller mc i Thailand så har jag gått igenom den byråkratiska processen och skaffat tre körkort. Först ett internationellt körkort (när jag var i Sverige). Dels thailändska körkort för vardera bil och motorcykel.
Underlag (förutom internationella kortet) var friskintyg från kvarterskliniken, certifikat av boende och översättning av svenska körkortet som svenska konsulatet utfärdade. Dessutom original av pass inklusive en mängd kopior, dubbla omgångar av vissa sidor.
Väl framme vid Department of Traffic gick proceduren ganska snabbt. Blev hänvisad till olika diskar. Det enda relevanta som körkortstest var att se skillnad på rött, gult och grönt signalljus! Annars gick den mesta väntetiden åt att betala för utfärdandet. Körkorten gick snabbt att framställa. Jag blev fotograferad och i nästa minut var körkorten printade och jag fick dem i näven, inklusive ett skyddande plastfodral. Blått för mc och vitt för bil. Blåvita körkort, bara en så´n sak!
Kanske, kanske skaffar jag mc i framtiden eller hyr bil. Då är den en klar fördel att ha körkort som gäller för landet. Dessutom funkar de som id-handlingar hos polis och banker.



24 oktober 2012

Sent EFTERSNACK till 4 - 4

Efterspel Sveriges upphämtning till 4-4 mot Tyskland. Live såg jag första halvlek i thai tv. "Rena natta" tyckte jag och la mig att sova klockan 02.30. Häpen och glatt överraskad såg jag resultatet morgonen därpå. Men först nu har jag sett sammandrag med de svenska målen.




EFTERSNACK
Massmedia har nu fått ta del av en riktig "Underground" kommentar. Klippet plockat från Balkanders suveräna blogg i gp:s nätupplaga. Kul tycker jag.

22 oktober 2012

Tour de Ski, Thailand !!!


En sann norgehistoria.
Ett norsk team med Kalle Kristensen, 67 år, i spetsen är i full färd med att åka rullskidor från norra Thailand till Pattaya, öster om Bangkok. De skidar i snitt 60 km om dagen, dagsetappen till staden Tak var nästan 80 km!
Detta görs för att samla in pengar till en skola utanför Chiang Rai. Se och läs mer i bifogade länkar.

http://www.chiangraitimes.com/news/11138.html

http://www.facebook.com/thailand.tour.de.ski I denna länk finns även ett några filmavsnitt. Längst ner i Facebook-sajten också hela rutten med de större städerna de passerar.

19 oktober 2012

Tillbaka i oregelbundna rutiner

Drygt en vecka nu sedan jag kom tillbaka efter KULinariska resan i Europa.

Karta Ko Kret.
På spång, Ko Kret.
Tidsomställningen klarade jag av genom att mest sova igenom den första dagen efter att ha landat tidig morgon i Bangkok.

Där gjorde jag också en utflykt ihop med Arne (www.bangkokbybike.com).
Med expressbåt upp i Chaophraya till ändstationen Nothaburi. En slinga med cykelrichshaw. Sedan en chartrad liten speedboat längs små lokala kanaler till Ko Kret, en ö i Chaophraya-floden, som bildats genom en grävd kanal. Tillbaka åkte vi minibuss.
En intressant resa med cykeltur (hyrda cyklar på Ko Kret) och speedboatfärden på en liten trång kanal som höjdpunkter.


Här hemma i Chiang Mai rullar det på. Ja, cykeln är med varje dag. En dag alldeles för sent. Hade misstagit mig på mörkrets inbrott. I maj-augusti går solen ner vid 19-tiden, men under bortavistelsen hade jag glömt att vid denna årstiden mörknar det cirka en timma tidigare. Cyklade i mörker sista tio km, i gaubelysning dock.
Jag har nu också återacclimatiserat mig till värmen. Och till vardagen, som snarare är likt helgdag var dag. Försöker undvika att hamna i dagliga rutiner, förutom frukost och att sova. Besöker olika matställen, kaféer och utflyktsmål. Märker tydligt (efter en månads bortavaro) att Chiang Mai är sig likt. Det vill säga i ständig omvandling, i stort och smått. De stora varuhus- och hotellkomplexen börjar ta form. Små matställen, kafëer, massageställen och affärer slår igen, vissa byter ägare. Och nya tillkommer.

Chiangmaikorven är dock sig lik . . .
. . . likaså frukterna.
Fika och Bangkok Post, här på Wawee.

 En milstolpe har också nått Chiang Mai. Tidigare hade jag hört eller läst att avstånd mellan städer mäts från respektive orts centralpunkt. Nu fick jag det bekräftat genom denna kilometermarkering som anger avståndet till Bangkok. I Chiang Mai placerad vid Three Kings Monument.


15 oktober 2012

Sammandrag Europa-utflykten

Vistelsen i Europa är över för denna gången.
Jag stod emot "kylan" och regn föll bara under några timmar då vi åkte, sov eller fikade i husbilen. Efter trevliga återbesök i gamla hemtrakterna (hann inte träffa alla gamla vänner dock) åkte vi färja till Kiel och var geschwinnt framme i Colmar, Frankrike dit andra svenska vänner kommit före oss. Vädret var hyfsat och inbjöd till fina cykelturer några dagar i härliga Alsace-området. Nästa längre anhalt blev Champagnedistriktet Epernay/Reims där det mest blev bilåkning. Fastän vädret var lite kyligare blev en av dagarna där en riktig kalasdag. En annan höjdpunkt var staden Brugge i Belgien innan färden tillbaka via vägar "på havet" i Holland. Där tidigare havsviken Zeudersee blivit insjöar tack vare den stora atlantvallen, nu med 30 km motorväg. Ett fantastiskt bygge som var framkomligt 1933 efter sex års arbete. Större delan av Holland, där 60% av befolkningen bor, ligger under havsnivån. Flygplatsen Schiphol exempelvis, ligger 4,5 meter under havets nivå. Jag kom att tänka på det då jag flög hem från Don Muang, Bangkok, som för nästan ett år sedan stod meterdjupt under vatten. I år har det åter varit översvämningarna i Thailand (som alltid under sluten av regnperioden) men på intet sätt så omfattande som förra året.


Första "tjuvaktiga" provsmakningen (av druvor)
Mätta och på "hemväg" efter vin-lunchen.
 

Mitt i Champagne-odlingarna. Buskarna är bara 1 meter höga, varje buske ger ca 1 liter Champagne.
In i dimman. Kalas med champange- och vinglas.




 
 
30 km väg som bildar två insjöar.
30 km motorväg ut mot havet.
 
 
 
Klämmig Joddlarmusik som slutkläm.
Vi hamnade där av en slump under en av cykelturerna runt Alsace. 
 

09 oktober 2012

Thai Smiles del 2

 För dig som gillar pausbilder kommer lite fler thailändska leenden.

Utflykten sjunger på sista versen.
Vinerna i Alcase och champagnen i Epernay och Reims är utprovade och uppdruckna. Utförligare rapporter kommer om några dager.