27 juli 2017

Doi Pui - Tallskog och utsikt

Doi Suthep och dess tempel känner de flesta besökare till och är ett "måste" under besök i Chiang Mai.
För mig är tiden förbi att cykla dit. Med scooter är det istället så bekvämt att det i dag blev förlängning 4 kilometer upp till Bhubing Royal Palace och lite till . . .

Tänkte åka vidare 3 kilometer till kaffeplantaget för fika, men vägen efter templet är väldigt dålig. Tvekade flera gånger under fortsättningen innan jag stannade vid en utsiktspunkt, och när jag skulle fortsätta hörde jag ett ljud av skrapande metall mot asfalten. En farang hade vurpat med sin moped, skadade ankeln och fick blodade skrapsår på ben och armar. Han fick hjälp av tre thai, och jag fick hjälp att avbryta och vända tillbaka.
Tog kaffet intill Palatsen, där det också finns en utsiktspunkt. Något som de flesta faranger missar, skyltarna är på thai. Det enda jag kunde tyda var view, som en thaikvinna verifierade. En Termometer kunde jag också tyda; behagliga 26 grader mot 34 nere i stan, denna soliga dag.

Först ett obligatoriskt stopp efter 6 kilometer.

Min vändpunkt, en boplats för parkvaktare.
Vita "pricken" är Pagodan vid Wat Phrathat Ban Pong längs Samoengvägen.

 På tillbakavägen stannade jag för kaffe intill Palatset med dess anonyma utsiktspunkt.
Ett "Skogsrå" - från Bangkok.



Gammal skylt, men Slippery Walkway går ännu att tyda.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar