11 september 2009

Skalbaggar i fight - vadhållning

Söndagens (den 6:e september) cykeltur gick till Doi Saket där vi besökte ett tempel och kunde beskåda Chiang Mai:s dalgång med berget Doi Suthep i bakgrunden. Som du ser från bilden är det helt platt kring staden, som ligger omgiven av höga bergskedjor i öster och väster. Gruppen blev (som vanligt) splittrad på väg tillbaka och jag cyklade själv till Sankampaeng och vidare till byn Bor Sang, känt för vackert målade paraplyer. De målar gärna även på tshirts, väskor, fodral eller som i mitt fall på cykelhandskarna. Jag beställde Gecko motiv och de blev klara på tio minuter medans jag drack kaffe. Fräckt, tycker jag.
Det mest särskilda denna dag blev dock något helt annat. Jag cyklade in mot staden på en av de större vägarna och såg en samling motorcyklar vid vägkanten. Därifrån kom också ljud av vilt tjoande thailändare. Vad håller de på med, undrade jag. Tuppfäktning kanske? Nej, men SKALBAGGE fighter!! En ny upplevelse för mig. Skalbaggarna som var i vila var fastsatta med snöre i en käpp av sockerrör som de åt av. Några hängde i luften, andra knaprade på småbitar av sockerrör höljda i platsbehållare. Levnadstiden för denna skalbaggen är 3 månader fick jag berättat för mig. Skalbaggarna som fightades fördes till en stor, rund trästång. De blev upphetsade(?) av slag från verktyg som respektive ägare slog med på stången. En domare(!) såg "slagen" och attackerna och förde protokoll via en kulram! Då en skalbagge fått tillräckligt många poängkulor var det vinst. Tillställningen var väl en hobby och ett trevligt söndagsnöje. Vadslagningen var beskedliga 20 och 100 baht sedlar, ca 4,40 - 22 kronor.









1 kommentar:

  1. Fantastiskt med skalbbagarna. Och målningen ska vi ite tala om skulle gärna vilja ha en också.
    Ingalill

    SvaraRadera