31 januari 2010

Chiang Dao - Phrao rundan, 3 dagar på cykel

Chiang Dao - Phrao loop with a visit to Chiang Dao Cave.

För första gången sedan jag flyttade hit gjorde jag en cykeltur som varade mer än en dag. För fyra år sedan var jag i Chiang Dao utan att besöka grottan där (en av de största i landet). Det tog jag igen nu. Nedanstående text är kopierat från en information-sajt på webben:
"Many visitors to the area head straight to Chiang Dao Caves, located at the base of towering Chiang Dao Mountain (Thailand's third highest peak at 2,175m), which consist of an extensive cave system housing an important Buddhist temple. The cave system is lit by fluorescent lights, but for 100 baht you can take a longer, lantern-lit, guided tour through the cave system's deeper network of caverns and passages. Highlights include the limestone stalactites and stalagmites, as well as the ancient Buddhist statues."
Klart sevärt - med hjälp av guidens lanterna. Två smala, trånga passager att krypa igenom och en brant stupande trappavsats att klättra nerför var lite krävande. Däremellan stora "rum" med formationer som med fantasins hjälp gett namn såsom elefant, kyckling, stekt ägg(!) med mera.

På vägen dit såg jag elefanter i skilda miljöer och fick, vid en drickapaus, en pratstund med en elefantskötare.

Första dagens cykling, till Chiang Dao, blev 83 km. Etappen till Phrao, en mindre stad utanför allfartsvägarna där bl a risodlingar fyllde den stora slätten, var 58 km. Därifrån blev det 108 km cykling tillbaka hem till Chiang Mai. Det var bitvis kraftigt kuperat och det kändes skönt efteråt att det finns ork kvar och att musklerna växer.
Det är mycket som växer här. Just nu är de skira, gröna risodlingarna ett vackert blickfång. Till och med asfalten "blommar".












3 kommentarer:

  1. Hej Göte
    Helt fantastiskt att se vilka klippor. Tänk att bara få cykla runt och göra vad man vill.
    Ingalill

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder och gott att du håller igång med lite längre cykel-utflykter. Jag hoppas ju som vanligt på sällskap några dagar, senare när min säsong har lagt sig.

    SvaraRadera
  3. Kul Arne, att du hittade till detta inlägget. Jag gör gärna om den (eller annan flerdagars runda)om du kommer på besök i juli-augusti.

    SvaraRadera