03 januari 2013

Förhöjt PSA värde

Va´t är jag på väg (rubriken från förra inlägget) har haft en allvarligare undermening för mig sedan början av juli förra året.
Nu har jag fått glädjande besked att jag kan fortsatta på samma bekymmerslösa, fridfulla sätt som tidigare.

Den 5 juli gjorde jag en allmän hälsoundersökning, med tillägg av PSA värde. Vad det tillägget innebar visste jag inte mycket om då. Nu vet jag mer, mycket mer om prostatacancer.
PSA värdet visade 5,7. I oktober hade det stigit till 7,5. Märkliga siffror egentligen, båda kan hänvisa till min födelsedag hur man än skriver det. 5/7 eller 0705.

Efter att ha skjutit upp och delvis förträngt värdet lät jag långt om länge (den 26 december) göra en biopsi. Och i dag fick jag det befriande beskedet; Very Low Risk.  Gleason värde 4 (2+2) och clinical stage T1c.

Jag har inte oroat mig speciellt mycket, men visst har tankarna snurrat i huvudet ibland. Har fått stöd och råd av två nyfunna vänner med anknytning till Chiang Mai, som haft samma farhågor. Och lugnande besked från min bror som kontaktade läkare i Sverige; att folk som cyklar mycket kan få förhöjd PSA upptill 100!
Uppföljning ska jag dock göra, om sex månader ett nytt PSA prov (som tas via blodprov).

Redan när jag fick mitt första PSA-värde kollade jag på internet en ofantlig mängd information om prostatacancer; Symptom, förlopp, metastaser, biopsi, ingrepp, risker, komplikationer, ärftlighet, och kost.
Just kost har jag särskilt sugit åt mig. I en google-sökning på "skyddande faktorer prostatacancer" hittade jag en mängd artiklar om förmodade skyddande faktorer, såsom högt intag av sojabönsprodukter, bönor, linfrö, solrosfrö, bär, jordnötter, tomater, tomatjuice, kål- och lökväxter, grönt te, (granatäpplejuice?), rödvin, papaya, röd grapefrukt, vattenmelon, vetegroddar, spirat vete, fullkornsprodukter, nötter, olivolja, mango, bladgrönsaker.
Riskfaktorer förefaller vara rött kött och ett högt intag av fett och animaliska produkter. Den enskilt viktigaste orsaken till cancerdöd är rökning.
Intag av nyttigheterna har jag börjat anamma och tänker fortsätta med. Säkert bra för välmående över huvud taget.
 
Motion ska visst också vara bra, tar väl en cykeltur  i morgon också . . .

4 kommentarer:

  1. Grattis till högsta vinsten! Jag hittar inte din mejl så jag undrar om du kan mejla mig på:
    susanna.asklof@gmail.com
    Mvh Susanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det var ett skönt besked. (Såg att du hittat min e-mail, den står ju i högerspalten under rubriken OM MIG.)

      Radera
  2. Grattis! Och tack f generös info. Fast lite märkligt att inte rabarberpaj fick vara med på listan över bra saker:) Vadå fridfullt liv?? Med alla dessa tusental av metrar du cyklar så gott som varje dag?! Kul, förresten, att bangkokbrudarna vill vara med igen:) Bilderna från nya kameran gör susen. Min Nokia kan f.ö. också panorera, så det så. Allgott (som ser fram mot segerfesten)

    SvaraRadera
  3. Aaahh, rabarberpaj. Är det säsong för det nu? I så fall finns dessa läckerbitar på Love at First Bite´s meny. Ska vi testa i morgon (även om den inte är på listan). Jag bjuder, det får bli segerfesten.

    SvaraRadera