06 januari 2014

Gott Nytt År - idag !


Tredje cykelturen i rad. Det gäller att komma igång efter det globala nyårsuppehållet. Två dagar har jag cyklat ihop med Björn, en stockholmare som är ”deltidare” i Thailand. Vi har lunchat med köttbullar hos svenska restaurangen, fikat hos Praw Plean i Gömda dalen. Hittat ett fräckt nytt kafé efter floden norrut och lunchat hos en nyöppnad restaurang i Mae Rim Plaza, ägaren en trevlig polis som gjort Ironman i Phuket.

På hemväg i går såg jag en skylt på thai där jag kunde utläsa 6-8 januari 2557. Det väckte mitt intresse, en festplats höll på att byggas upp. I dag cyklade jag ensam och hade jag två ärenden norrut; dels hämta svenska körkorten hos konsulatet och sedan kolla in vad det var för slags festival.

Det var Hmong hilltribe som firade sitt Nyår, i tre dagar.
Intressant att se så många av det bergsfolket samlade, i sina vackra kläder. Det blir nog mer aktiviteter på eftermiddagen/kvällen med musik och deras egna sportlekar.
Se själva; bilder från dagen och på plats (lokalvägen sydväst om Mae Rim).
Här kunde man förse sig med viktiga attribut. Det var paraplyväder, solen gassade.

Barnen hade sina aktiviteter.
Kasta boll, en aktivitet för äldre.



Att bara komma tillsammans räckte för de flesta.



 
Och så mat förstås, det fanns lunch för mig också.
 

2 kommentarer:

  1. Dina bilder är fantastiska....å så är kvinnorna i sina vackra dräkter! Gott Nytt År igen

    SvaraRadera
  2. Åh, jag tackar. God fortsättning på dig och för dina projekt.

    SvaraRadera