25 maj 2015

HMONG-nejder och terrassodlingar del 1

Klicka på och förstora kartan.
Mae Sa Waterfall var tänkta målet för söndagens scootertur. Planerna ändrades då bensinmätaren varningsblinkade. Säkrade med att vända och tanka. Sedan bara det blev så att jag åkte in en annan väg. Tidigare hade jag cyklat där, men bara dit vägen fick ett g till och blev "väggen". Nu var det lätt match att klättra uppför till nya höjder.

Ett fantastiskt vackert område med enorma odlingar på terrasser. Sallad, sallad och sallad så långt ögat nådde. Terrasserna ett mästerverk i sig. Likaså vägen som är slät och fin, fast delvis rejält brant, med riktiga serpentinsvängar ner från Mon Cham.

Innan terrassodlingarna svängde jag in till ett annat vattenfall, Tad Mok Waterfall. Vidare och tankade mig själv hos Hmong Lodge, en stor Resort i lugn och rofylld miljö. Mittemot Resorten bromsade jag in och plåtade ett för dagen öde "spökhus", udda dekorerat.



Höga "trappsteg" för vissa.
Trappa till ovan fallet.

Ledig personal. Kvinnorna arbetar för brödfödan, männen . . .tja.
Flame of the Forest. Ingen blomning vid denna årstiden, undrar när?

Pool with a view.
Ut från Resorten finns denna hänvisningstavla.



Cykelparkering till Beer House. Dock stängt för dagen.



Ett av livets många vägval. Brant upp eller brant ner. Jag fortsatte uppåt. Andra vägen går till Samoeng.

Risodlingar i terrasser har sin givna plats bland sevärdheter och fotografering.
Dags nu för dessa underbara byggnadsverk.


Mer från denna höjdarutflykt i nästa, kompletterande, blogginlägg.

3 kommentarer:

  1. Vilken tur! Vilket reportage! Väldigt bra bilder fast kanske lite klent med sötnosar. Kartan å andra sidan är en riktig bravogrej! Kan inte nog berömma kartbilder. Stor hjälp för alla oss desorienterade epigoner. Villgott m fl

    SvaraRadera
  2. Fina bilder! Den turen måste jag ta -om jag nu hittar!

    SvaraRadera
  3. Karta är ett bra hjälpmedel, likaså motorfordon i dessa höjder.

    SvaraRadera