12 juni 2017

Trevligt Café, fullträff på söndagscyklingen

Chiang Mai Sunday Cycling Club har sedan mer än 15, ja kanske 20 år tillbaka cykelturer, som namnet visar, varje söndag - året om.
En gång om året samlas hundratals entusiaster från flera grupper för cykling de elva kilometerna upp till Wat Doi Suthep. Alltid söndagen närmast förre kungens födelsedag den 5 december. År 2010, första gången jag visste om det och deltog, gick det arrangemanget för fjortonde gången.
 
Sedan min flytt 2008 var jag med så gott som varje söndag i 3-4 år. Nu blir det mer sporadiskt, därför var det kul i söndags då jag hängde på och gruppen hade som mål ett mysigt kafé 25 kilometer norr om staden. Och bra cykelvägar dit på små, icke trafikerade vägar.

På väg ur stan (undertecknad sjua från vänster, med grå hatt).


Stopp på vägen
Efter obligatoriskt stopp för toalettbesök och inköp av proviant blir det ibland även ytterligare stopp för köp av lunch att äta vid målet. Oftast splittras gruppen upp, med "cykelvakter" i varje klunga, som markerar väg och agerar "poliser" vid korsningar.

Jag hamnade bland eftersläntrarna. Det var lite kul, för när vi kom fram till kaféet var vi först där. Huvudklungan med "raceråkarna" hade tagit omvägar för olika besök. Det passade mig bra, med tight program senare på dagen. Snabbt, först av alla, beställde jag fika. Hann med att plåta lite också innan hemresan. The Kua-moong heter stället, väl värt besök/återbesök.








Håkan, bland racergänget, kom fram till slut. Glad att även kunna få bakelse eller sandwich till kaffet.
Bra kännetecken, söderifrån svänger man höger vid detta templet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar