17 september 2017

"Svartjobb" - tillverkning av Carbon

Första gången var det ljudet som lockade. Närmast vägen står ett "tröskverk" som rasslar och rosslar när partiklar skakas och tvättas med vattenduschar. Den gången nöjde jag mig med det.
Vid andra besök i fabriken, som ligger bara 6-7 kilometer från city, gick jag längre in i "mörkret". Senaste gången träffade jag chefen, som gav mig företagets visitkort. Av hans långa utlägg, på thai, förstod jag bara att fabriken hade funnits i 20 år.
Att det var tillverkning av Karbon, eller Carbon manganism, fick jag översatt (från visitkortet) på hemmaplan.

Vid några tillfällen tog jag porträttfoton, som personerna i fråga fick i retur vid nästa besök. Kul och uppskattat.

Första ögonkastet, dit ljudet visade vägen.











När jag överlämnade bilden ovan (till han med svarta händer) blev denne killen totalt fixerad och intresserad.
En vecka senare fick han sin egen bild.





Personalrummet.





Ett annan oljud. En stor vält som dunkar fram och tillbaka när den finfördelar stoffet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar