07 oktober 2020

10 år i Chiang Mai har blivit 100 sidor bok

Det blev av till slut - att göra en sammanställning av utdrag från Bloggen till en publikation i bokform. Mister Kornchai, ägaren till Blueprint graphic & web design, fick jag bra kontakt med vid första besöket. Hans intresse för och kunnighet i typografisk design gjorde att jag direkt fick förtroende och första layoutförslaget godkände jag efter bara en liten justering. Texterna levererade jag i omgångar, som word-dokument kopierat rakt av från Bloggen. Själv var jag inte helt konsekvent med vad som skulle betonas med fet respektive kursiv stil, det tillsamms med ett fåtal missförstånd ledde till 7-8 korrektursvängar.

Bloggandet var från starten ett sätt att behålla kontakten med vänner i Sverige istället för att skriva e-post till var och en.

Det blev lite kortfattat i början
men efterhand kom skrivarglädjen igång
och foto-konsten förbättrades.

Efter vissa stora händelser, som översvämningar och demonstrationer samt i vissa fall "säljande" rubriker ökade även besöksantalet bland "allmänheten". Genom Bloggen fick jag också kontakt med fler bloggare och andra thailandsbesökare, till och med såna som inte behärskade svenska utan översatte till engelska.

Tilläggas skall att boken täcker inte alla inlägg och att den stora mängden som ändå är med är separata händelser utan röd tråd, förutom att de kommer i kronologisk ordning.

Vill du ha ett exemplat, mot en liten kostnad, så skriv och meddela din postadress till min e-mail: g.tosonilos@gmail.com.

 

Här några sidexempel:
(Fotograferat med mobilkamera från läsplatta, så försämrat kvalité jämfört med trycket i boken.) 








1 kommentar: