04 augusti 2021

Exklusiva fotomotiv på vilsen scooter-tur.

Med pension och en sparad slant är man som farang väldigt privilegierad i Thailand, där pandemin nu sprider sig över hela landet. Med restriktioner vad gäller resande och stora folksamlingar.

Själv har jag svårt att varje dag hitta något meningsfullt bara hemma i lägenheten, så en utflykt då och då förgyller den "isoleringen" man kan känna när man inte vill hänga på varuhus, luncha eller fika inomhus.
 
Vaccination i Chiang Mai verkar dock vara på alerten, Nu kan även alla västerlänningar 60+ få gratis vaccin, Sinovac med Astra Zeneca 2-3 veckor senare (om 8 dagar får jag min andra dos).
 
San Sai, målet för utflykten, bjuder på ett vädigt stort vägnät. Med mycket jordbruk, huvudsakligen risodlingar. Men inflyttning med byggnation av bostäder är också påträngande.
Med vilje valde jag att göra nya upptäckter i området. Inte alltid vetande exakt var jag var. Men lokalkänslan och intuition fick mig någorlunda åt "rätt håll". Hade turen att hamna vid en liten under pass när jag kom fram till Highway 118 för att fortsatta mot Mae Jo, där jag äntligen kunde äta lunch efter att ha passerat tre lunchställen som var stängda, varav två på grund av covid.

Första fotostoppet vid en skrotsamlare, där ödlor i bur fångade mitt intresse.


Kontoret hos skrotupplaget.

Det mesta riset för säsongen är redan sått, men lite kvarstår.
Sådden måste ju spridas ut, det går inte att skörda allt ris samtidigt.

De hade precis haft lunch och rökte hemmagjorda cigaretter.

Vid samma fält, en slända blev fotomodell.



Lite andra "höjdare" längs nyupptäckta stråken.



Dagens stora höjdpunkt. Två goa flickor som hjälpte till att lassa risplantor från kärran. När avlastningen var klar och de reglat fast släpet och lemmen skyndade de sig att leka med sitt medhavda klipp och knåp.





Allt som planteras är inte ris.

Klart för i dag 👍.

Very Thai.

Förstås blev det både fika och lunch, båda tillfällena utan andra gäster.
"Under pass" Highway 118.



1 kommentar:

  1. Lysande bilder från verkliga livet! En riktig fotosafari! Vildgotte

    SvaraRadera