26 november 2021

Lång väg för att MATA KATTER

En kamrat har en språklärare, tillika djurvän, som en gång i månaden åker cirka 50 kilometer till ett tempel utanför Lamphun för att mata de många katter som har en hemvist där.

I torsdags gjorde Bengt och jag samma resa. Kombinerat med fika i Lamphun Terracotta Garden och, för mig del, lite "hittavilse" på hemvägen med bonus i form av risskörd på traditionellt sätt som belöning.


 


Efter Terracotta-fika fortsatt färd söderut längs floden Ping tills GPS tog över och tog oss vidare i etapper (stopp för gps-koll i mobilen från Bengts ficka). Frågan till lokalbefolkning "var är templet med många katter?" och en sista koll på kartan förde oss via en brant backe upp till templet.

 

Va, måste vi gå upp? Till slut hittade vi bil/mc-vägen.


 

 

 Lite fjäsk för att få bra bilder?

 

 
Bönematta?
 

Utsikt åt alla håll.



Katter i alla hörn. Några med egna revir.


Får mat av snälla givare och behöver inte ta av skorna in till templet.
 
 


Där finns också en säreget dekorerad bil, som verkade körduktig.



Min favorit.

 

Vi skiljde på oss efter besöket i katt-templet. Min utforskning i okända market blev bonus; hamnade mitt i risskörd på traditionellt sätt. Bara att följa pilarna så hamnar man någonstans.





Några kvinnor vid vägkanten sorterade lök. Vid pratstunden kom vi fram till att vi alla hade fått två sprutor vaccin mot covid-19, även gammelmormor 95 år (ej i bild).


Jag fortsatte "på känn" genom några småbyar och kom ut på Highway 106 för lunch och kaffe i Lamphun. I kaféet tog jag några bilder på fräcka vintage inredningen. Först hemma vid redigering såg jag att två böcker var på svenska! Får fråga om det nästa gång i Lamphun.


Inne i centrala Lamphun hängde fortfarande lanternor från Loy Krathong kvar i en park.





Längs Highway 106 Lamphun-Chiang Mai syns tydligt var gränsen mellan provinserna går.
Träd nummer 1 (Chiang Mai) är vackert dekorerat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar