20 mars 2023

MC-tur i Bergen, Hund o Katt, Kaffe, Kaffe, Kaffe och Vurpa.

Tre, nej FYRA Kaféer på MC-tur ersatte gemensamma 11-kaffet vi brukar ta på JAI Coffee inne i stan.

 

Fem svenskar försedda med varsitt tvåhjuligt motorfordon gav sig iväg upp i bergen öster om Chiang Mai. Med olika fartresurser i åtanke bestämde vi att träffas på ett kafé , The River Mae On, 45 km från centrum. (Själv hade jag innan dess stannat för frukost vid Rock Loft Garden, så det blev fem ställen för mig).

Med min fartförmåga åkte jag iväg först därifrån. Normalt stannar jag ofta för att ta kort, men nu fick jag hålla igen. Fast stoppade vid ett ställe - och upptäckte att kameran var glömt i första kafeet. Ringde till kompisarna men inget täckning. Okej den är kvar i säkert förvar tills vi kommer tillbaka, tänkte jag.

Hoppet fanns också att någon tagit med den. Och mycket riktigt, Hasse kunde leverera dyrgripen, tack igen.

 

Här är motivet, som jag fotograferade på tillbakavägen.

 

Och här diskussion om telefoneringen.


Huvudmålet var Lunch (och kaffeinköp för hemmabruk) vid Baan Mae Chaem längt väg 2552 i vild, starkt kuperad terräng ytterligare 30 kilometer bort och då var vi i Lampang provins. Det är här Hund o Katt kommer in i bilden. Hunden "vaktade" lojt bottenvåningen. Vi tog lunchen en trappa upp, där jag varsamt föste bort katten för att få sitta i den bekväma stolen.




Andra motiv från Mae Chaem, som ibland stavas Mae Jam (engelska uttalet styr).


 
Kaffe efter maten, för fyra av oss.
Vid "hängande" kaféet The First Valley, med stor utsikt.

Sista stoppet blev Thepsadej Coffee. Med inköp för min del av filterkaffe att brygga hemma och en kopp varm capuccino på plats. Väldigt gott kaffe, som odlas i skogarna intill. Kaffebuskar såg jag på en liten utflykt längs en smal väg in i skogen.

Hasse, Håkan och Tomas vid Thepsadej Coffee, Kenneth hade vänt om till ett konstmuseum.




Branta kurviga vägar i djungelområdena gick galant. Men, nästan hemma blev jag sugen på glass hos Bud´s Ice Cream. Skulle göra en "thaiparkering" och körde upp på trottoaren. Då välte hela ekipaget. Bara lite uppskrapat knä på mig men hojen fick plåt- och glas-skador. Men inga glass-skador, till råga på allt var glassbutiken stängd 😠.

2 kommentarer:

  1. Trevlig tur. Jo. Olyckan är alltid nära till hands. Men egentligen tänk så länge vi klarar oss..utan

    SvaraRadera
  2. Looks like this was a lucky day in some ways

    SvaraRadera