11 september 2023

Akha Swing festival 2023

Äntligen kom jag till en Akha Swing festival.

Det har stått på önskelistan i över tio år. En gång tidigare har jag gjort ett seriöst försök att besöka detta speciella evenemang. Då hade jag hyrt chaufför med bil i Chiang Rai (klicka på länken), men kom en dag för sent.



Bättre lycka nu i helgen då jag åkte med Kenneth och Samitta och övernattade i Mae Salong för att på lördagsmorgonen åka slingrande kuperade tretton kilometer till festplatsen. Till en by som fått sitt namn av en trevägskorsning(!), ja byn heter Sam yaek Mae Salong Nai. (Sam yaek betyder trevägskorsning).

Sista kilometern var likt organiserad trafikkaos med bilar parkerade på ena sidan vägen men ändå kunde två fordon nätt och jämnt mötas.
Vi blev visade förbi festivalplatsen till en parkering på en åker (som på gamla tiders orienteringstävlingar) och därifrån skjuts med skytteltransport i songtaew. Allt väldigt välordnat på thai style.
 
Akha folket kom ursprungligen från Yunnan i södra Kina och en stor koncentration av dem har hamnat i de kraftigt kuperade bergsområdena i Doi Mae Salong.
Ceremonierna är tillägnade kvinnorna och danserna utförs av kvinnor i alla åldrar med sina vackra egentillverkade kläder och smycken.


Okej, det är bilderna ni vill se . . .





 
 Förstås en parad och invigning,
men innan dess bilder på traditionella seder och hantverk.






I vimlet.




Ceremoniella Festligheterna.


Fastän jag fick tillträde till scenen (se nedan) fick jag inte mer än en bra bild när alla grupperna var uppe och dansade. Men just när vi skulle åka kom dessa ungdomarna och uppträdde.



Samtidigt hade det viktiga inslaget, själva Swingande, komit igång.








Mättade, nöjda och belåtna tog vi songtaew (gratis "typ" red taxi) tillbaka till bilen vid provisoriska parkeringen och körde sakta, sakta genom festivalområdet som blivit än mer packat med folk.

Vi var nog lite exotiska bland alla besökarna, som till 98 % var thai. Där vi trängdes i songtaew lade jag märke till en annan kontrast eller kultursammansättning där en kvinna i hatt med broderat CHRISTIAN DIOR, hade med sig en skål nudlar.


De flesta transportmedel utnyttjas till max.
Vi tog lunch i Mae Salong där denna bil susade förbi.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar