05 oktober 2025

"Dress Code" på Loppmarknad Chiang Mai

Prylarna lockar minst när jag är på loppmarknaden Nong Ho i Chiang Mai.

Atmosfären, myllret och folket desto mer. I lördags fick jag idén till foto-tema direkt efter att ha kommit in på området, en ryggtavla med text till en Japansk(?) Pop-grupp´s turnering.


Sedan var "jakten" igång. Så fort jag såg någon med speciell klädsel, skjorta, t-shirt eller huvudbonad så hejade jag och sa några ord innen kameran kom upp. Det blev även några "candid photos" utan personens vetskap. Och visst kan man ana personlighet efter klädsel, ett AI genererat svar gav detta resultat:

Ja, kläder fungerar som ett kraftfullt sätt att uttrycka och signalera personlighet, identitet, värderingar och intressen till omvärlden. Genom klädval kan man kommunicera vem man är eller vill vara, vilket gör kläder till en förlängning av personen. Dessutom kan färger och material påverka både bärarens och mottagarens humör och uppfattning, och därmed ytterligare förstärka budskapet om personligheten.




Något suddig bild, men innehållet och sammanhanget rättfärdigar.


"Mister SVERIGE" har en son som jobbar i Sverige.
Mannen till höger hade köpt sin hatt i Las Vegas.





Jag träffade två Svenska vänner och vi tog en kaffepaus vid BLACK CAR COFFEE.
Bilen är av märket COMMER, en Brittisk tillverkade som gjorde fordon mellan 1905 och 1979 då de blev uppköpta av Chrysler UK.

 

Stärkt av gott kaffe tog jag en runda till och fullbordade två intressanta timmar på marknaden.




Avslutning med CYKEL-motiv.
Mannen, från Hang Dong var något av en "Cykelambassadör"
och använde cykeln för kommunikation i sin hemort.


Förra besöket veckan innan var mer allmänt, med lite mer action,
denna länken leder dit.


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar