16 maj 2010

Sunday waiting street



Söndagsmarknaden i Chiang Mai, Sunday Walking street blev under en halvtimmas tid Sunday Waiting street. Ett efterlängtat och välbehövligt regn gjorde att marknaden denna söndag kom i gång lite senare än normalt. Det föll 15 mm regn och samtidigt föll temperaturen från 38 till mer uthärdliga 26 grader. Försäljarna är alltid beredda på regn och tog det lugnt ett tag. Jag kom tillbaka från en 4-milatur med cykelklubben och tog några bilder.


Vid cykelsamlingen på morgonen sade en thailändare; min kompis, en demonstrant, blev skjuten och dog i Bangkok. En annan, en polis, hade blivit uttagen att åka till striderna, men vägrade. Den röda rörelsen är djupt rotad. De flesta tuktuk och flaktaxi kör omkring med röda vimplar. Efter att ha uppdaterat mig på internet om de fortsatta politiska drabbningarna gick jag ut till den fantastiska söndagsmarknaden som nu var i full gång. Nedstämdheten som jag känt under surfandet försvann under promenaden. Livet går trots allt vidare och i alla fall utåt sett visar thailändarna sitt kända leende, som smittar av sig. Hur thailändare känner innerst inne kommer jag nog aldrig att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar