25 oktober 2014

Master Tour Cycling - Trial Championship MC

Master Tour of Chiang Mai pågår. Regn sinkade min bevakning av King of Mountain i går. Cyklisterna körde en runda först via Highway 11, svängde vänster vid Khun Tan National Park och klättrade upp för svindlande höjder på väg 1299. Jag mötte först en ensam tätman, sedan mindre klungor på raksträckan mot mål på breda vägen 1317 in mot staden. Information om Etappen kan ses här.

Några eftersläntande snitsiga kämpande damer nära krönet blev min belöning av scooterutflykten, vad gäller bilder.



Vägens riddare till undsättning.


Sista damen. Hann inte med att ställa in kameran (bättre bild under).

Utsikten mot Chiang Mai. Väg 1299 lika vinglande nerför.

Dagens (lördagens) etapp missade jag också, 100 km först slätt med mål uppför Samoengvägen till toppen av de fruktade sicksackkurvorna (switchbacks). Men fick istället reda på ett annat intressant evenemang.

På söndag körs CTS TRIAL AllThailand Championship för motorcyklar. När jag såg arbetet med skyltningen vid vägkanten brydde jag mig inte om att försöka komma i kapp cyklisterna. Körde istället med för att kolla arenan. Tänkte mig en permanent bana med läktare och andra faciliteter. Efter felkörning av "följebilen" stannade arrangörerna mitt ute i skogen. Ingenting syntes som visade spår att här skulle bli Championship.

Jungfruliga marker.
Här hade aldrig körts tävlingar förut. Arrangörerna hade sett ut platsen tidigare men inte gjort några som helst förarbeten. Nu satte man igång att röja bort sly, så de kluriga hindren kom i dager. Banslingorna markerades också med rödvita band. Sammanlagt ska de tävlande köra åtta olika korta slingor. Några av de som var med och röjde skulle också tävla, bland dem en mångfaldig thailändsk Champion! Så i morgon söndag ska jag försöka komma i tid till detta evenemanget. De startar vid 10-tiden och håller på till klockan 16 sa en av arrangörerna.
Är jag riktigt morgonpigg kanske jag hinner med cykelavslutningen också. Första start för den är någon gång mellan 8 och 9 på morgonen, vid Chiang Mai Zoo. Med Time Trial, den slingrande vindlande vägen 11 km till Wat Doi Suthep. Den tävlingen blir också lätt att följa då de startar en och en (likt motorcyklisterna). Chans till actionbilder i nästa inlägg alltså, till skillnad mot dagens:

Efter en knapp timmas scooterkörning mot Samoeng (högervarv) är det skyltat.
Det blir till att sadla om på söndag igen.

Stora stenblock i skogen. Några ska "besegras", andra visar vägen. 


Hej, jasså det är här ni håller till. Mer arbetskraft anländer.
Memorerar banan.
Samoengvägen syns långt nedanför.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar