23 december 2014

Glöggcykling med mos i maskineriet

Inte för att jag är speciellt Julintresserad, men för att jag är hjulintresserad så blev det, efter önskemål, en cykeltur dan före dan.  Med lite Julinslag i form av Glögg som en överraskning för svenskgänget plus en engelsman.

Efter stärkande och värmande frukost hos CH Bakery cyklade vi söderut längs floden Ping. Fikade i hantverksbyn Ban Tawai. Huvudmålet var Gömda dalen med lunch hos Praw Plean, där maskineriet, det vill säga depåerna i kroppen, fylldes på med gôtt Potatismos och deras gôrgoa Steak Burger. Någon hade smugit med Blossa Julglögg och svenska pepparkakor som gjorde succé efter maten. Efter det var det lätt att vingla ner tillbaka mot stadens sus och dus. En härlig glidartur á 50 kilometer.

Alla vikingar valde mos att fylla depåerna med.


Med Glöggen var det högt till tak.
Efteråt vinglade vi hemåt. På bilden vinglade Kenneth och vinglade Ivar vid nya informationstavlan där Gömda Dalen börjar.

Under cykelturen såg vi flera fält där man startat ny risplantering. Tack vare vattenreservoarerna kan risbönderna här uppe i norr odla mer än en skörd om året. I dagarna sätts årets första plantor som ska ge risalathailand. Kanske sådant ris som ger risalamalta. Får se om det ingår i Julbordet i morgon, Julafton, hos Nordells Restaurang. Väldigt lite Julintresserad men mycket matintresserad avgör att jag hänger med på Svenskrestaurangens Julbord i morgon, den 24 december.
GOD JUL förresten, ni som firar.

Risalathailand.

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder. Den där Gömda Dalen gjorde mig nyfiken. Jag har en gammal skada i höften så det blir nog MC för mig. Potatismoset å biffen kan jag nog testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Tur ! Men vänta tills i tidigast i morgon, de har stängt 25 och 25 december.

      Radera