07 april 2018

Hoi An - återkomsten

Det är nu 14 år sedan jag var här. Och under den tiden har stan genomgått en enorm förvandling. Centrum fylld med restauranger, caféer, souvenirer och inte minst turister.
Förra gången cyklade jag runt i stan, då nästan tom på turister, och längs vägen till den då öde beachen inte ett enda hus. Nu en massa hotell och restauranger, själva beachen smockat med folk.

Med lånehoj tog jag en tur genom "ghettot" i stan till utkanten och stannade till för en panini och kaffe. Trevliga tjejen där tipsade om ett lugnt område utan biltrafik. Jag cyklade dit, över en lång järnbro och en bro till (ingen av broarna tillåter bilar). Ett pittoreskt område med vattendrag, smala gränder och gammal bebyggelse.






Nästa dag moppe-tur till havet. Det finns stillsamma stränder också, och genuina miljöer.

Lördagen var mulet, perfekt för promenad i city.




Efter fika hände en hel del. Såg en Vietnamesiska i dress som jag kom ihåg sen 14 år tillbaka. Tog flera bilder med riktiga kameran och denna kompletteringar med mobilkameran (alla bilder här med mobilkameran). När hon såg mig plåta henne sa hon "you are professional, take my picture with my camera". På frågan vilken del i Vietnam hon kom ifrån svarade hon - Kina! Hmm.


Blev inbjuden till bröllop.

Regn avbröt promenaden, men byggarna mittöver mitt hotell jobbade tills det blev mörkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar