02 maj 2018

HANOI Vietnam - åker gärna tillbaka

Hotellet Hoa My i Hoi An år 2004.
Genomförandet av resa landvägen Saigon till HANOI fullbordat - efter 14 år.

Det startade år 2004 med cykel till Saigon varifrån jag tog buss till Nah Trang, därefter cykling förbi Hoi An, Danang, (över bergspasset Hai Van) till Hue och upp till Dong Ha vid förra gränsen mellan Syd- och Nordvietnam.

Efter årets flyg till Danang/Hoi An tog jag tåg via Dong Hoi till Nihn Binh och buss avslutande 100 kilometerna från Tam Coc till Hanoi.





Första intrycket i Hanoi var berikande och lockade absolut till återbesök.
Hade från och med Tam Coc också trevligt resesällskap av en svensk kamrat.

Två nätter med en och en halv dagars kringströvande bland labyrinterna av smala gator och gränder i Old Quarters var på tok för kort tid. Men en hel del fotograferande blev det ändå.













Vietnams motsvarighet till "Blommig Falukorv".





Hade "beställning" att hälsa på Uncle Ho.



När jag skrev ingressen kom jag att tänka på de gamla bilderna från den tiden.
Här lite mer nostalgi från 2004.
Hotellet Hoa My (översta bilden) finns kvar och har fått en "syster", Hoa My II, såg jag i internet.

Gamla bron, Hoi An.





Vacker syn man inte ser nu längre.
Cykling över passet Hai Van, 500 m.ö.h. Nu finns tunnel för biltrafik.

2 kommentarer:

  1. Väldigt trevligt reportage, fint med tillbakablicken på 2004. "Vacker syn man inte ser längre"; Är det cyklarna som försvunnit eller söta flickor med långa vita plagg??

    SvaraRadera
  2. Bådadera är försvunna ur gatubilden. Mest saknade är de vita plaggens bärare, fick dock syn på en kopia i Hoi An som jag jagade ikapp och fick plåtat. Men det visade sig att hon var turistande kinesiska!

    SvaraRadera