06 maj 2018

Korvstoppning i Bangkok. Charkuteri i Chiang Mai.

Det som slår mig mest när man hittar dessa lokala små inrättningar är lättillgängligheten.
Alltid vänliga leenden och välkomnande gester. Och efter lite konversation på knackig thai öppenheten med information och tillåtelse att fotografera.

Första svepet är från Chinatown Bangkok
där jag råkade komma förbi en liken lokal med 60-årig tradition att göra korvar.
Engelska som hon konverserade på underlättade ytterligare.

Ugnen, inne nere till vänster.








Entren från smala gränden.

Häromdagen stötte jag på en annan matfabrikant. På cykeltur lite norr om Chiang Mai såg jag fläsksvålar hängande på tork. Vågade först inte svänga in med tanke på eventuella hundar. Fick försäkran av arbetarna tio meter längre bort att de har inga hundar alls och jag fick gärna komma in och plåta. Denna institutionen har funnits i femton år.













Chicken BBQ.


1 kommentar:

  1. Det hade jag ingen aning om. Vare sig robotar eller maskiner. Kan lugnt fortsätta käka de goda thailändska korvarna. Mycket lyckat reportage! Matgotte

    SvaraRadera