05 augusti 2018

CM 6 Chiang Mai - Ultralång terränglöpning i djungeln

130 kilometer löpning i ett sträck. Det betyder löpning på natten. Pannlampa och viss annan utrustning ingår i obligatoriska utrustningen som varje löpare måste ha med. Vilken mandomsprov - och kvinndomsprov.



Tio kvinnor, av ett 20-tal startande i damklassen, fullföljde hela den längsta distansen. Bland herrarna drygt 60 av cirka 150 startande är i mål vid "pressläggningen". Målet för eftersläntare är öppet till klockan 19 söndag. Starten var lördag den 4 augusti kl 05.00.
Överlägsta bästa tid bland herrarna hade en thai, med tiden 17 timmar 47 minuter. Mer än tre timmar före tvåan i loppet. En (61 år med Ubon Ratchatani som boendeort) av två engelsmän jag träffade kämpade i mål efter 33.13 timmar, den andra (58 år, boende i Bangkok) bröt vid 66 km efter drygt 11 jobbiga timmar.
Den bästa kvinnan, 40 år, som heter Montha (samma som hotellet där jag bor) höll på i 28 timmar 29 minuter, en "segermarginal" på 56 minuter.
Uppdatering: Målet är stängt. Av startfältet klarade 17 av 44 kvinnor samt 96 av 167 män maxtiden 20 timmar.

Det fanns andra distanser också, näst längsta 90 km och den kortaste "sprinten" 21 km.
Denna hemsidan ger all information om arrangemanget, bland annat länk till live resultat.

De allra flesta deltagarna var från Thailand. Bland andra nationaliteter såg jag Taiwan och Malaysia.

På fredagskvällen hade jag frågat tävlingsledningen efter lämpliga platser att fotografera. Det ville/kunde/fick han inte säga, de hade ackrediterade fotografer. Så jag fick söka upp platserna själv, inte svårt med hjälp av banskisser och banprofiler som jag plåtade av.

I förra inslaget använde jag epitetet "maratonidioter", ett uttryck från lumpartiden då en styckjunkare använde det till vissa sportfånar enligt hans tycke. Vi var två orienterare i vår trupp så jag tog åt mig "hedersomnämnandet". Intresset för idrott har inte minskat med åren, fast nu för tiden mest som åskådare.

Nu får bilderna (där innehåll går före kvalitet) tala. Med start och mål vid International Convention Center. Check Points vid Huay Kaew Waterfall (strax ovanför Zoo) och Wat Suan Prik i Gömda dalen. Den tredje kontrollen vid "låglandsnivå", Huay Tueng Tao hann jag inte med.















En av britterna checkar in och registrerar sig.


Huay Kaew Waterfall.











Wat Suan Prik, Gömda dalen.




Löpare ut ur och in i djungeln där kineserna hade fastnat. Bilen tillhör parkvakterna som hade kollat olyckan.


Tillbaka vid Convention Center, nu vid målet.

Ut ur skogen för sista gången, 500 meter kvar. Dessa löpare är "sprinters", nummerlappen visade 21 km.

Elitsoldater som "joggat" runt 21 km banan.


En av väldigt få startande faranger (västerlänningar). I mål efter 33 timmar, dag och natt.

Sexa bland damer 130 km.
Trea i damklassen 44 km.


2 kommentarer:

  1. Ser ut som en väldigt trevlig sport, den ska jag nog satsa på. Vet du om de där ormstavarna är dyra? Men varför springer de i djungeln? Vore det inte trevligare med gatlopp i Chiang Mai?

    SvaraRadera
  2. Vad folk kan hitta på för att plåga sig själva! Men du fick ju i alla fall bra bilder....
    Ha det gott!
    /Lung Nok

    SvaraRadera