04 augusti 2018

Kineser i bilar fast i djungeln. Får böter.

På jakt efter "maratonidioter" (mer om det senare) i Gömda dalen råkade jag på kinesiska bilar som kört off road i Nationalparken.
Pratade med en Ranger från nationalparken, som berättade att fyra-fem bilar från Kina hade kört off road, med thai guide, vilket är klart förbjudet. Han hade beslagtagit körkorten, som han visade mig, och sa att alla kommer få böter.
En bil hade klarats igenom, bil nummer två var havererad och tre andra fordon måste vänta till olycksbilen bärgats.
Det skulle snart skymma, klockan var omkring 18, så jag såg inte om det påbörjade bärgningsarbetet lyckades. En av de andra off road fordonen var på väg ner och försöka vinscha upp den kraschade bilen.

Att jag hamnade där berodde på att "maratonidioterna" kom på den stigen, men som sagt mer om det senare.

Förresten, på Suthep Road hände också en fordonsolycka. Min första MC-olycka. Jag blev skrämd av en motorcyklist som kändes farligt nära då den körde om på insidan (ganska vanligt här). Instinktivt väjde jag åt sidan, så illa att jag hamnade i asfalten. Det gick fort, men ett tydligt minne var när hjälmen studsade i gatan och klarade det på insidan. Kände också att plånboken i höger ficka fick stöten och troligen dämpade den nu redan uppkomna lårkakan. Långärmad jacka klarade dessutom armbågen från att bli helt uppskrapad.

En löpare på Ultralång distans passerar vraket.






4 kommentarer:

  1. En fet plånbok kan rädda en ur alla möjliga situationer....

    SvaraRadera
  2. Verkar som du haft lite tur ändå i olyckan, kunde ju kommit nån bil och totalförstört dig.
    Hua! Förmodar att du inte fick tag på gärningsmannen?
    Så kineser med off road böjelser kör hela vägen hit i sina säkert svindyra special fordon för att sen köra itu djungeln! Hm. Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu helt återställd (sorry, såg kommentaren 2 månader i efterhand).

      Radera