16 juli 2019

Akka hill tribe i Pha Mee

Efter besöket vid grottan Tham Luang gjorde jag en sväng till en by i närheten. Visste att det finns några kaféer i området, men en brant väg uppför och risk att hamna i mörkerkörning avgjorde att jag vände tillbaka till Mae Sai.

Dessa monument ligger några hundra meter från gränsövergången, uppströms längs gränsfloden.


Dager därpå gjorde jag en runda åt andra hållet. Följde väg 1149 som slickar gränsen till Myanmar cirka 10 km till vägkorsningen som leder till byn Pha Mee (stavas ibland som man uttalar det; Pha Mi)  och vidare ner till dalen och Mae Sai igen (se karta).


Efter "FIKA with a view" vid vägkanten fick jag utflyktens överraskande bonus, hamnade på ett stort evenemang i Pha Mee.

Rotary hade välgörenhet med presenter, klippning, glasögonutprovning, blodprovstagning, tandläkare och en hel det annan information. Allt gratis för innevånarna i byn, som alla tillhör folkstammen Akka.




Tachilek sett från ett tempel uppe i bergen.
Pha Mee sett från väg 1149.






Myanmar, utsikt från kartans checkpoint där jag kom igenom efter kontroll.

Här vände jag dagen innan, ovetande om högre höjders fröjder.

Från kaféet Ahpo Kafei fortsätter väg 1149 in i djungeln mot Doi Tung.

Jag tog vänster vid avtagsvägen, genom en annan checkpoint till byn Pha Mee.
Hade mött en Akka-kvinna på mc,
med full traditionell dress och trodde jag missad dagens bild.
Det kom en till och inte heller då hade jag (mobil)kameran uppe.
Men nere i byn kunde jag plåta en hel kvintett.
Och en del annat av aktiviteterna.



I lång väntan på sina presenter - och glass.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar