01 juli 2019

Visa Körkort Körkort. Bonus; plöjning Sticky Rice.

Direkt efter hemkosten från Europa har jag varit i närkontakt med myndigheterna.

Bland Pausbilderna tidigare i bloggen skrev jag ju om farhågorna inför förnyat visa (visum). Visa visa skulle jag också behöva för nya körkort (både bil och motorcykel).

Vad gäller visa var det samma visa som tidigare. Det vill säga en kombination av årliga pensionsinkomsten och pengar på thai bank, sammanlagt motsvarande 800.000 baht. Tack och lov är Sverige ett av få länder som Immigration godkänner verifierade pensionsintyg från. Och de "alarmerande" höga beloppen för hälsoförsäkringar är ännu så länge en skrivbordsprodukt.


Det gick väldigt snabbt att få visumet ska tilläggas, på mindre än en timma var allt klart.
Betydligt längre tid tog det att få körkorten. Och det var mitt fel. I fredags vid 11-tiden hade jag alla dokument, inklusive hälsointyg, foton av mig, boendeintyg och alla kopior med till Transport Office. Fick besked att komma tillbaka klockan 13. Men min pausutflykt med diverse stopp inklusive lunch hos Praw&Plean drog ut på tiden och jag kom försent att titta på den en timma långa trafikvideon.
Stopp för sightseeing; "Unseen Chiang Mai", ett tempel off Canyon-vägen.
 
Stopp för iste.

 Och så min favorit hos Praw & Plean.





 

Så i dag måndag fick jag det undanstökat.
Tillsagt att vara där klockan 8 klarade jag med åtta minuters marginal, men väntan bland annat i långa köer blev ändå lång.
Efter tre timmar hade jag korten i näven. Printade med foto (taget på plats) och allt.





 Efter den proceduren tog jag en ny runda upp i bergen mot Samoenghållet och fick denna bildserie där man kultiverade jorden för att plantera den rissorten som ger Sticky rice.











Vässar hackan.


Köket.

1 kommentar:

  1. Grattis till visa,körkort och denna fina bildskörd!! Gotte

    SvaraRadera