26 augusti 2019

Thai-begravning, kremering i ugn

I söndags på scooterutflykt till San Kampaeng hamnade jag vid, och kunde övervaka, en begravning.
Tidigare har jag sett thailändska begravningar, som avslutats med kremering i form av att kistan bränns på öppen eld.
Denna bränningen skedde i en ugn, vars tändmekanism sköttes elektroniskt.

Kom där i samtal med en äldre person från trakten, som hade sysslat med byggnadsdesign. Templet där begravning ägde rum renoverades under hans övervakning. Ett intressant möte på landsbygden.
Vi konverserade på engelska och varje gång jag frågade om det var lämpligt att fotografera svarade han ja. Framme vid själva kremeringen kan du få några riktiga actionbilder sa han bland annat.

Tre varv runt kistan.
Tidigare hade munkar mässan. Nu avslutade de sin uppgift med denna proceduren.
Kistan förs till en pickup för färd till själva kremeringsplatsen.

Innan kistan bärs upp för bränning öppnas locket.
Här tar släktingarna sista farväl genom att stänka vatten på den avlidne.
Även här fick jag tillåtelse att plåta,
men undviker att visa hela bilden.




Begravningsentrepenören tar vid.
Blomsterarrangemang tas bort efter en kort tid.

Elden tänds och efter några sekunder med blickar upp mot skyn ses röken bolma upp.





Och himlen öppnade sig.

Kremeringsansvarige öppnade ugnen för en koll,
och även här fick jag fotografera.






En intressant uppgift fick jag vid utgången.
Här stod en spann vatten med fröer av något slag.
Med detta vatten ska man symboliskt tvätta sig ren.
Jag följde min "guides" råd och handling.

Jag frågade vidare var det hela kostade, 10.000 . . . 100.000 baht? Ännu mer sa min "guide". Ändå var detta en enkel begravning, utan raketer, smällare och andra kringarrangemang. Maten innan själva akten är en stor post och så ska munkarna ha sitt. Samt mannen som sköter bränningen och efterskötsel på platsen. Han har sysslat med detta i 40 år, sedan han var 12-13 år!

Dagen efter kommer de anhöriga och hämtar berresterna, som förs till templet och bevaras där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar