01 januari 2020

Orientering i Chiang Mai - världspremiär

När jag fick reda på detta, ungefär en månad i förväg, blev jag riktigt exhalterad. Den idrotten som jag varit intensivt engagerad i sedan 1960 och aldrig helt släppt intresse för. Och nu kom den till mitt nya hemland och hemstad, som premiär internationellt sett i Thailand.
Kartritning och banläggning av en Hong Kong kines, sedan 2 år boende i Göteborg, Sverige (så lite anknytning för mig där också).

Officiellt heter evenemanget   Thailand International Orienteering Championship 2019. Den blåa texten är också länken till dess Facebook sida.

Förvånande bara en deltagare från värdlandet Thailand, i övrigt ett 10-tal länder representerade med övervikt av mogen ungdom 50+ som passar på att kombinera sin hobby med resor.

Som introduktion gjordes en enkel bana runt de aktivas boende och ett gammalt varuhus, Kad Suan Kaew, som även jag klarade av.

Ledaren för Thailands orientering.
Nationaldjuret elefanten var start och finish.



























En dansk veteran.
Dags då för officiella premiären, etapp ett av tre. Sprint-distans i Old City, där en skola för blinda var tävlingscentrum.

 
Många förvånade ortsbor som nog undrade vad det var frågan om.
Kontrollerna var "säkrade" och bemannade, ska tilläggas, av volentärer från ett universitet.

























Nyårsafton, och dags för ett riktigt eldprov. Långdistans. Med för seniorerna ett märkligt upplagd bara, kanske jag varit borta från sporten som aktiv så länge att jag inte vet om alla nymodigheter. Men en kilometerlång transportsträcka mellan kontroll 1 och 2 genom ett universitetsområde var lite udda. Och ännu märkligare; efter kontrollplockning längs en vandringsled en flera kilometer lång väglöpning nerför på stora leden till Doi Suthep.
Något annat som jag dock varit med om var av lite tråkigare karaktär; ett fåtal kontroller var felplacerade så denna långa etappen blev ogiltig. Thailand orientering får ta det som en lärdom och det var inte alltför sura miner bland deltagarna. Men lite knorrades det över de branta partierna upp och ner kring Huay Kaew Waterfall. Ett område de också fick använda tredje dagen.

Samlade inför långa distansen.
Detta är inte tävlingskartan (kontrolldefinitionen var separat). Längst till vänster leden till Wat Phalat.

Nedan en kortare bana etapp 2, i två delar (fram och bak i plastfickan från start).







Jag kunde fånga några tävlande i farten vid en kontroll nära botten av Huay Kaew Waterfall.







Inte heller de kortare långdistansbanorna kunde räknas in i sammandraget, så slutställningen kom att avgöras efter sista etappen som blev på Nyårsdagen. Men som sagt de tävlande fick bekanta sig med området (och vissa våndades inför det kraftigt kuperade området avslutande dagen).

Själv blev jag så engagerad i arrangemanget att jag drömde om orientering den natten. "Jag var banläggare och det blev strul med att sätta ut några kontroller i rätt tid, men jag tror det ordnade sig. I slutet av drömmen kom det fram tre stora älgar nära tävlingscentrum. De traskade vidare utan att visa sig stressade eller skrämda. Ja, det var älgar och inga elefanter så det var ingen sanndröm 😅."


Dags då för avgörandet, sista dagen. Första start klockan 10, likt de tidigare etapperna. Denna gången tog jag scootern längre upp längs vägen till Doi Suthep, till en utsiktspunkt där flera kontroller fanns och löparna sprang kors och tvärs. Banläggaren hade verkligen utnyttjat ett minimalt område på maximalt sätt.
























10-åring från Chiang Mai, som ville pröva på sista dagen, och gjorde det galant (med följeslagare).




Hela gänget samlat.
Tävlande, anhöriga, officiella arrangörer och volontärer som bemannade kontrollerna.
Slutet gott allting gott !

3 kommentarer:

  1. Kul att se detta i Thailand. Hoppas det kommer in i skolundervisningen en dag. Bra reportage.

    SvaraRadera
  2. Tack Göran. Såg en filmsnutt från introduktion hos skola i Bangkok så det verkar vara på gång.

    SvaraRadera
  3. Bara en thailändare? Ville nog inte avstå från nyårs firandet till förmån för myggbett och skoskav:) Bra reportage! Gotte

    SvaraRadera