21 januari 2020

Pakmeng Beach - återkomsten

Det är nio år sedan jag var där. Då med cykel. Det inslaget kan du se här.

Besöket i år berodde på att vänner från Sverige kom och hälsade på och ville testa ett alternativ till deras traditionella vistelse vid Ao Nang, Krabi.

Jag föreslog då Pakmeng och hängde med dit fem dagar. Inte mycket, om ens något, hade förändrats på de nio åren. 
Fortfarande lugnt och stillsamt utan parasoller (förutom vid serveringarna), 7eleven, smattrande longtail båtar och massturism.
Att det var Barnens dag på lördag 11 januari bidrog ändå till stor invasion av thailändare under helgen.
 Avsaknaden av sköna liggmadrasser vid stranden gjorde att sol-och-bad-törstande vännerna drog till Ao Nang efter två dagar. Då passade jag på att hyra moped och utforska närområdet. Dock inte mycket att se eller uppleva, så baktanken och funderingarna att åka hit senare under rökiga perioden i Chiang Mai slopade jag. Fick ändå fångat en del med kameran under dessa dagarna.

Den gamle och havet (här i plastbåt).

På lördag var det marknad, veckans stora händelse i byn.







Och som sagt Barnens Dag i Thailand.







Mer barn, men nu i skola. På utflykten med moped (scooter).

Skolan låg en bit in i landet.
Eleverna var väldigt blyga med sina kuskaper i engelska.
Men en modig kille "stack ut" och sa sit down.
Sedan tog han promt min mobil och fotade.


Med mopeden åkte jag också längs kusten söderut några kilometer.
Några män fiskade med nät från stranden.
I fångsten fanns en liten rocka med giftig tagg.






Kvinnor från Songkhla kom på en dagstur med buss.
Alltså från Gulf of Thailand till Andaman Sea.


Pakmeng är framför allt BEACH,
med långa orörda lugna stränder - och solnedgångar.










Cirka en timmas resa från Trangs flygplats.

2 kommentarer:

  1. Några riktigt braiga bilder som vanligt, kanske en karta på vart beachen finns ?

    SvaraRadera
  2. Självstudier på Google ger lätt svaret på var det ligger 😉🏊‍♂️.

    SvaraRadera