20 september 2021

Samoeng loop med bonus off road

 "Äventyren" kom till på småvägar off road från stora vägen.

Hoppade över besök hos Elefin Farm med förhoppning att Patara Elephant Camp hade öppnat deras andra ställe lite närmare Samoeng. Men kunde inte undvika att stanna till vid Farang Café som nu är öppet igen. Med välkomnande flaggspel och charmiga barn med snälla hundar.



Efter backkrönet och skylten KOM (King Of Mountain för cyklister) går vägen brant ner med skarpa zigzag kurvor. Direkt nere i dalen går en liten väg in till vänster, som jag upptäckte för någon månad sedan.

Nu var kafébyggnaden färdig och Resortens elefanter väntade på turister. Flera bilburna gäster var där när jag kom. Då jag lämnade pratade jag med ett gäng som hade picnic, med egen utrustning i form av bord och stolar ur sin Wolksvagen buss.

Maekhanin Resort, med djungelbäckens fortsättning "bakom ryggen".






Elefantmat.

De berättade att en i april inställd Folkmusikfest ska äga rum 6 mars 2022 vid San Kampaeng Hot Spring.

Härifrån fortsätter en grusväg cirka 10 kilometer in i skogen sa personalen i kaféet. En väg som korsar en bäck ett tiotal gånger. Jag kör till första bäckkorsningen, tänkte jag. Förbi några skogsarbetare, men efter 500 meter och några backar med lurigt grus vände jag.


Hit men inte längre för mig. 21 oktober blir det mycket längre; Trial löpning 47 km.


Stora frodigt grönskande träd och små söta bananväxter kantar djungelvägarna.
Ibland öppnar vegetationen för vidunderlig utsikt.



Mellanstation, frukter för vidare transport, vid vägkanten.

Uppe i skogen skymtade jag en person. Gick dit och träffade en kvinna som varit långt längre in på denna "dirt road". Men inte heller där vågade jag åka med scooter. Hon visade sin fångst ur en petflaska; insekter, som används i matlagning!


Tillbaka till min scooter.


Nästa avstickare
Skyltar visade Homestay och Coffee. Nästan uppe på toppen vände jag efter några foton.

Fin utsikt upp till vänster, visade två män.
Det får dock vänta till en annan gång. Kvinnan som plockade lök fick bli vändpunkten.



På väg tillbaka mot stora vägen såg jag toppen med förmodade Homestay.


Hög tid för lunch. För mig med utsikt, för andra vid en bäckravin längs Samoengvägen.



1 kommentar: