03 februari 2023

Tempelfest - nej, bättre upp!

Höjdpunkterna kom efter tänkt mål.

De traditionella musikinstrumenten jag sett man övade på för några dagar sedan lockade till återbesök. Fick då berättat att en tempelfestival skulle äga rum 3-5 februari och hålla på hela dagarna. Sällan att man har stora aktiviteter mitt på dagen, tidig morgon eller kväll är det mest verksamhet. Jag kom dit på cykel vid 10-tiden och var antingen för sen eller för tidig, troligen det senare. Men dagen var ändå vikt för en cykeltur och jag var nu mitt i cykelparadiset bland risfält och kanaler på så gott som trafikfria vägar.

En av kanalerna, som är till för bevattning av risfälten, höll på att förstärkas. Arbetskraften denna dag bestod enbart av kvinnor, Tai Yai från Myanmar.

Där stod ett fordon, som måste ha körts dit. Troligen med en grävskopa, som används vid bygget, på flaket. Inte en lastbil som klarar fordonsbesiktning dock.


 




Arbetsledaren vid sitt kontor.








Mitt emellan två härliga cykelavsnitt längs kanaler går en stor Highway. Till lycka för cyklister och gående finns sedan ett år tillbaka tunnlar under den startk trafikerade vägen. Direkt efter tunnlarna riktning centrum av Chiang Mai ligger en restaurang, populär vid lunchtid. Nästan varje vecka passerar jag det stråket med cykel och personalen känner igen mig, kanske gör även några gäster det. Denna gången fanns ett tydligt fotomotiv, en kvinna skar till en ört och intill hängde fisk på tork.




Mot 11-kaffet vid Bualuang Studio Coffe&Arts följde jag djungelstråket.


Jo, det fanns även män som höll igång verksamheten denna dag.





Servitris vid Bualuang
och banansäljare där jag kan köpa 1 kg av denna frukt för 25 baht, knappt 8 kronor.


Och till slut huvudanledningen till cykelturen.




 

1 kommentar:

  1. Imponerande!! Kanonbra bilder på dessa strålande kvinnor. Och utmärkta bilder även av övriga motiv. Gotte

    SvaraRadera