14 februari 2023

Vandring i Bangkok och fascinerad - igen !

Jag slutar aldrig att fascineras av Bangkok. Så stort och mångskiftande, med över 10 miljoner innevånare. Uppdelat i 50 distrikt.  Med enorma kontraster och variationer.

 
Senaste besöket, helgen 11-12 februari, var vikt åt Bangkok Photograpers Photo walk på söndagen.
Dagen innan gjorde jag en egen utflykt. Efter en hållplats med  tunnelbana och sedan färja med ett byte på kanalen Saen Saeb hoppade jag av och vandrade ett par timmar för att rekognisera fram till samlingspunkten för söndagen (bilder därifrån får vänta till efter 22 februari).

Vid den färjelinjens hållplats, Panfa Leelard, ligger templet Wat Saket på ett 77 meter högt konstgjort berg, The Golden Mount.


 Men jag hade alltså vandrat långt innan dess.
Här några intryck, bildmässigt.
Ja, jag brukar ju dokumentera det lilla i det stora.











Vid området kring Panfa och Golden Mount ligger också ett museum, King Prajadhipok Museum, med utställningar från gamla kungligheters vistelse och kontakter i Canada och England.

Ett intressant tidningsklipp också från tidigare kungen Bhumibols bror, som vid 9 års ålder inte ville bli kung.





Småprinsar som lärde sig fotografi
och en Austin of England som en kunglighet skeppade till Siam
vid flytten från England på 1930-talet.
 

Ett av stoppen längs vägen var lunch, för 55 baht.
Julgröten var slut, det fanns en tomte i närheten, så det blev
anka med ris och en tunn god soppa.



Nu kom jag till ett område
som gav upphov till barndomsminnen från pappas möbelsnickeri.
Flera snickarbodar med svarveri.
 



Inte långt därifrån blev jag visad in i en liten gränd där det gick livat till.
Mer om det i ett annan Blogginlägg . . .




1 kommentar:

  1. Väldigt fina bilder. Du ser ju inte bara det lilla i det stora utan också det stora i det lilla. Gotte

    SvaraRadera