22 augusti 2023

Fotosafari på cykel. Lantligt. Variationsrikt. Ljuvligt.

I väder som inbjöd att vara ute hela dagen. Men efter fem timmar trängde både solen och tröttheten igenom och jag vände hemåt.



Vid första stoppet - för kaffe - blev jag påmind om en oförglömlig resa till en kaffeplantage. Se denna länken med flera bifogade andra länkar. 

Jag hade stannat för kaffe och detta kaféet serverade drycken från Akha Ama Coffee till vars plantage jag gjorde denna oförglömliga resan för 13 år sedan. Personalen kände entreprenören khun Lee som jag visade bilder på från den tiden.

 

Coffee Master Lee och besökaren jag visar skörden. Undre bilden, byn Maejantai.

 

13 år senare smakade kaffet Akha Ama  vid Cha cafe lika gott.

 

Nästa blickfång, som jag såg i ögonvrån från cykeln, blev en nalle hängande på tork.


Förbi risfält.


Och trädgårdsarbete.
Lilla flickan, som också hjälpte till, släppte sin spade
och visade det klassiska thai-tecknet för posering.

Orange och Blått - kompletterande färgmatchning, så även i Bloggen.


Mesta delen av de 47 kilometerna på vägar knappt utan trafik.


Långt ifrån betong och höghus.


Spöke, säl eller en tidigare blinkers?


En man kom körande på sin lastmopet. Stannade.
Drog ner hängmattan. Och tog en siesta efter maten, som han så.
Jag kom i rätt ögonblick och fick tillåtelse att fotografera.

Ett anslag, helt i min smak.


Oj, oj. Glömde nästan lunchen Khao Soi, vid Phli Cafe x Khao Soi.



Tillverkning av cigariller. Intill favoritkanalen i San Sai.



Söt avslutning längs
"Håkans kanal", ett cykelideal.
Där simmar sällan varken haj eller val.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar