11 augusti 2024

Kontraster i lördags

Lantligt och Andligt är den grova sammanfattning. Jag hade scootern som transport och kameran till hands vid flera tillfällen.

ON FLEEK Café var tänkt delmål, men jag hade redan stannat och ätit vid Bunga Angelic café.

En slinga runt Huay Kaeo och Huai Thong där floden Kham rinner, i västra utkantan av San Patong, blev vändpunkten. Och därifrån är de första bilderna på dagsturen.


Denna bonden svängde in med sin lastmopen till en risfält och jag följde efter. Han skulle bli klar med att strö ut gödningsmedel och skulle, likt jag, vara "ledig" nästa vecka.


En annan man hade hittat och kapat material att elda med.


Längst in på den slingan, Wat Huai Thong.

Som kontrast, en urgammal tempelbyggnad vid Wat Nam Bo Luang.

Och en Buddha-plansch med skyddande parasoll, vid en skrotuppsamlare längs en väg.


Nästa bildskörd är från en lokal marknad
nära Pa Daed mångfärgade bro över floden Ping (östra sidan).
 
ett-två-tre, en affär görs upp.



Barn har sitt nöje medans föräldrar säljer eller handlar.




Lite mer seriöst - och med gamla anor - är försäljning av skogens produkter.
Levande ormar, töreved att tända brasor med och vilda örtväxter.

Jag hann hem och duschade, funderade
och bestämde att även åka till Wat Sri Suphan, Silvertemplet,
för lördagskvällens speciella festival.

Upphängda neaoljusen gav effektfulla reflexer på parkerade bilar.


Kvinnor kan - även uppträda med eld.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar