06 maj 2009

Mars/April 2009. Omhändertagna djur


Av en tillfällighet träffade jag en dansk kvinna i Chiang Mai. Hon berättade att hon har hand om en Animal Sanctuary, en djurfarm för "utslagna djur". Nyfiken som jag är frågade jag om jag kunde komma och titta. Efter några turer cyklade jag dig en dag och fick en privat guidning. Där finns ca 50 djur; hundar, katter, apor, vattenbufflar, en get, tupp och hönor samt gäss. De flesta djuren har en egen historia och lever nu i tryggt förvar. Den mest anmärkningsvärda storyn är om en buffel som rymde på väg till slakt. Den jagades av en tuk-tuk, sprang genom en glasdörr in i databutik och förstörde för tiotusentals kronor, fick mängder av glassplitter i kroppen samt även två kulor, skjutna av en polis. Det var ett stort uppslag i lokal press. Ett annat mediaintresse är en gås, som vill bli plockat upp i famnen, och som kan säga sawatdii khap (dvs goddag) vilken den har uppvisat i TV.

Jag tipsade cykelklubben om detta och tipset slog in. Första söndagen i april gick cykelturen med ett 40-tal glada cykelamatörer till denna djurfarmen, ca 25 km norr om Chiang Mai.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar