15 november 2010

Närservice, delvis med hemliga ingredienser


Service in the neighbourhood, partly with secret ingredienses.


Det finns många duktiga designers här i Chiang Mai.
Men logon, änglavingarna och koppen, tillkom faktiskt efter mitt förslag.

Där jag bor för närvarande har jag angenäm och trevlig service inom fyra områden:  Mittemot en massös som kan behandla värkande muskler med tillräcklig styrka för att det ska vara"läkande", eller som hon säger själv; no pain, no gain (ingen smärta, ingen nytta).
Omedelbart till vänster ut i gränden de tre övriga; En sömmerska som fixat ett spännband till en keps, fem(!) Baht och ett knäpplås till byxor, tio(!) baht. Bredvid, en alldeles förtjusande frisörska (önskar att håret kunde växa lite fortare.) Jag saknar tvättmaskin, men det uppvägs av en bastant kvinna som tvättar skinande rent. Den viktiga frukosten kan jag få fullödig i hörnet (slutet av gränden). Förmodligen bäst i stan! Med egna (hemliga, secret) recept till både omeletter, gröt(!) med blandad frukt, sandwich och inte minst bakverk. Kaffe inte att förglömma.


Massören, som även studerar mecicin. Hon försöker förmå mig att äta mer (tycker jag är för mager) samt prata thai.


"Hemliga" kocken. Angels i logon kommer från hennes stora tatuerade änglavingar på ryggen.
Allsidig, förutom thai och ett kinesspråk behärskar hon engelska och franska.


Frisörskan, hitflyttad (med dotter) från Mae Hong Son.
Sömmerskan, alltid lika leende.

2 kommentarer:

  1. Den här bloggen blir ju bara bättre och bättre! Utmärkt information, trevlig nyhetsbevakning och fina bilder, nu med sötnosar. Stort tack! Som vanligt framgår det inte var dessa tjänster kan nyttjas, men jag tror jag i detta fall kan förstå varför:) Villgott

    SvaraRadera
  2. Tänk att det fortfarnde går att få närservice i något land! Har du flyttat förresten?
    Anita

    SvaraRadera