Fakta.
Förutom själva skogen, med vandringsstigar, vattenfall, pinjeträd, utsikt, intressant flora med orkideer och liljor, olika svampar samt övernattningsmöjligheter har denna Nationalpark också en tunnel som sevärdhet. Inte vilken tunnel som helst. Det är Thailands längsta järnvägstunnel, 1.352 meter. Byggd 1919. Tunnelbygget fick det inte helt smickrande öknamnet "cementry of laborers" på grund av att över 1000 arbetare dog av olyckor, malaria, tigrar, och fighter bland dem själva.
Denna länken (klicka) ger ytterligare fakta-information on Nationalparken.
Järnvägstunneln, 1.352 meter lång. |
Rubriken nämner via omvägar.
Resan dit gick inte, som brukligt för min del, med cykel. Inte heller med tåg. Utan med bil. Ihop med en svensk, helårsboende i Chiang Mai. Som har den goda egenskapen att äga ett eminent fordon lämpat för gropiga, kurviga vägar såväl bland risfält som bergstrakter. Bland hans övriga egenheter finns ett högt utvecklat intresse för tekniska elektronikprylar. Efter att vi kört förbi(!) skylten med hänvisning till Nationalparken kom ett av dessa instrument fram. En GPS, som fått plats i en telefon! Destinationen blev inmatad och vi for iväg enligt anvisningar i form av karta på displayen och en klar och tydlig engelsktalande röst från telefonen. In på småvägar, "After 200 meters turn right, than right again "och så vidare höll han (rösten) på. Ett tag hamnade vi i en återvändsväg, där displayen visade rakt fram - och rösten blev tyst! Undertecknad gick ut och agerade anvisare så vi kunde vända utan att hamna i vattensjuka risfält, mjuka vägkanter och djupa bevattningsdiken. Ett annan försök fick kartan och rösten att visa respektive utropa "You are now at the destination". Men vi hade åkt helt hel, fast ändå hamnat rätt - det vill säga rätt ut bland risfälten. Vilken var en fin upplevelse i sig.
Framme vid slutmålet.
Efter denna äventyrliga avstickare kunde vi navigera (utan gps) tillbaka ut på stora vägen och följa skyltanvisningarna 8 km till slutmålet, parkens Headquarter. Där fick vi igång kökspersonalen som fixade oss en smaktig lunch. Sedan bar det vidare upp, med bilen. På en serpentinkurvig, smal väg, förbi bungalows och utsiktsplatser med slorslagna vyer. Högsta punkten ligger 1373 meter ö h, oklart om det går bilväg ända upp för vi vände för att hinna tillbaka till pockande eftermiddagssysslor. Sammanlagt blev med 150 km bilåkning, en trevlig och bekväm utflykt till en tunnel med Nationalpark.
Fotografen i farten. |
På väg ner tillbaka. |
Låter som en spännande utflykt, per bil dessutom för ovanlighetens skull, Göte. Jag är inte mycket för de där moderna hjälpmedlen (som GPS), utan litar mer på eget lokalsinne och erfarenhet. Provar mig fram helt enkelt. Kartor är inte heller tillräckligt, om man ens kommer över några som är användbara. Inte ens google-maps fungerar, åtminstone inte här i Bangkok med omnejd. Ja, du minns kanske själv från våra tidigare utflykter. Till sist måste jag ge beröm för fina bilder. Vi hörs!
SvaraRaderaJa, denna utflykten var både intressant och trevlig - extra bekväm dessutom! Då jag cyklar brukar jag använda samma linje som du. Enligt FIKKoLO-metoden; Fantasi, Improvisation, Karta, Kompass och LOkalkänsla.
SvaraRaderaOch visst är det kul att köra fel ibland. Turerna vi gjort i och söder ut från Bkk var superba. Fastän det händer så mycket med vägarbeten och annan byggnation verkar du ha järnkoll i dina kvarter. Kanske dyker jag upp i september - med cykel.
Du var aldrig inne och hälsade på Per med familj som driver en restaurang som heter Viktoria. Den ligger när du åker från Khuntan gamla vägen ner mot Lampang på vänster sida.
SvaraRaderaJoachim
Nej, men tack for tipset. Kande inte till det, next time kanske.
SvaraRadera(skrivet i Hua Hin, utan svenskt tangentbord.)