12 juli 2011

Walking street - marknad varje söndag.


Det var ett tag sedan jag skrev i bloggen. Nu är förkylningen borta och jag har börjat röra på min lite mer igen. Fast söndagar behöver jag inte gå så långt för att se vad som är på gång i Chiang Mai. Då utspelas det alltid lika fascinerande Sunday Walking street Market. På en av huvudgatorna i gamla stan. Från Thapae Gate cirka en kilometer upp till Wat Phrasingh, med avstickare på några sidogator och tempelområden. Ett folknöje som alltid lockar mycket besökare. För att shoppa, titta på folk, äta lite småplock, lyssna på gatumusikanter, få massage. Kort sagt låta sig uppslukas av det vibrerande folklivet.
Bilderna är tagna då marknaden nyss öppnat, vid fem-tiden. Då mörkret faller blir det än mer spektakulärt. Med alla stånd som var och ett har provisorisk belysning som ger hela marknaden ett glittrande innehåll. Och ökat folkmyller som rör sig framåt i sakta mak.

Synskadade musikanter väcker alltid stor uppmärksamhet och intresserad publik.

Så här tidigt har inte alla försäljare kommit på plats ännu. Här är ett tillkommande marknadsstånd på gång att monteras. Notera "bordsbenen".

Nu har min vandring kommit upp till Wat Prahsingh. Det vill säga slutet på marknaden (från Thapae Gate räknat). Här är det rörledningar som blir "bordsben". Uppfinningsrikedomen är stor !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar