16 oktober 2013

Wireless i regn, ingen bra kombination.

Stormen NARI, har nått östra Thailand och spär på mer regn i de redan kraftigt översvämmade områdena i östra delen av landet. Jag har anlänt med flyg till Udon Thani där jag var delvis wireless mitt i regnet. Upptäckte det redan i mellanlandningen i Suvarnabhum, Bangkok. Nu tror väl alla IT-freaks att det gäller wireless (trådlöst) internet.

Flygplatsen Suvarnabhum, Bangkok, i kraftigt regn. (Här har det gått åt massor av vajrar.)
Såååå smidigt att ta med cykel på Thai Airways. Behöver bara släppa ut luften ur däcken.

Högt upp i det grå.

Målet för utflykten är Nong Khai, cirka 60 km norrut. Första tanken var att fortsätta dit efter landningen. Men det sprack, av flera anledningar. Dels på grund av försening, dels för att det regnade kraftigt och definitivt för att jag var delvis wireless; vad jag hade upptäckt redan i Bangkok var att en wire var lös. Vajern till bakre växelföraren på cykeln. Den hade hamnat i tyngsta läge, och dit hoppade den genast tillbaka efter att jag fixerat kedjan till lättare kuggar.
Det gick ändå att fortsätta, fast det tog emot. Det finns väl cykelaffärer inne i stan som fixar det, tänkte jag. Om inte i dag så till morgonen.
Från flygplatsen hade jag memorerat en mindre lokalväg in mot centrum. Och där, efter bara några hundra meter fanns en cykelreparatör! Sikken tur! Han släppte det han höll på med, en liten barncykel, röjde plats och började plocka fram vajer, skyddshölje och verktyg. På en kvart var det klart. Han begärde 50 baht (ca 10 kronor), fick det dubbla.



Säljes eller till salu är nog översättningen från skylten. Fint parkettgolv i verkstan, så fint att sandalerna tas av.


Cyklar till försäljning. Glad att jag kunde fortsätta på min egen.

Det blev en riktig solskenshistoria i regnet. Sedan trampade jag på av bara farten, hejdade mig inte förrän jag var på väg ut ur stan mot Khon Kaen, åt fel håll. Kom tillrätta och hittade ett bra hotell mitt i smeten.


2 kommentarer:

  1. Har förstått att det regnat kraftigt runt Udon. Här i CM regnar det också och har så gjort i snart 48 timmar men jag sitter på balkongen medan du är ute med cykeln, en viss skillnad

    SvaraRadera
  2. Jasså, regnet har dragit österut. Här blev det ändå ganska lindrigt för mig. Bara två korta skurar på väg till Nong Khai, passade bra med fika under en regnskur. Framme i N K har regnet upphört. Sitter också på "min" balkong vid Mekongfloden och skriver detta, samtidigt som jag hör popmusik från Laos. Här är knökat med folk utefter floden, inklusive ett stort följe med säkerhetspådrag för Primiärministern, som jag fick en skymt av.

    SvaraRadera