28 november 2013

Cykeltävling, Masters Tour of Chiang Mai

Tempoetappen tredje dagen av Masters Tour of Chiang Mai skulle visa  sig vara helt avgörande för slutresultaten. I varje fall för Huvudklassen, Open A, och 50+, som jag följde med intresse lagt på en dansk, Kent Jörgensen. Denne dansk, som för några år sedan köpte en lägenhet här och skulle "bara" tillbaka till Danmark för att klara ut vissa saker innan permanenta flytten. Resa till Köpenhamn tänkte han göra på sitt sätt, nämligen på cykel. Det gick bra genom Thailand, Laos, Kina och in i "Stan"-länderna. Men där blev det tvärstopp, han blev rånad på allt. Kom undan utan personskador, fick hjälp att flyga vidare och är sedan några år tillbaka i Chiang Mai på heltid, där han blivit ett riktigt cykelfreak. Han blev sammanlagt tvåa i sin klass, slagen av tempovinnaren, som följde honom som en igel genom hela Samoeng-rundan.

Ändrade planer
Min foto-plats. Med utsikt som inte de tävlande hann se.
Jag var tidigt uppe för att möta cyklisterna. Etappen hade jag sett på arrangörens hemsida. De skulle göra en flack inledning och avsluta med en brant stigning upp mot Samoeng. Framme vid startpunkten, Night Safari, blev jag misstänksam. Inga markeringar, inga vakter och framför allt inga cyklister. Jag fortsatte i alla fall ut på Samoengvägen. Gåendes i en brant backe kom en mc-kille och frågade Are You okey? Av honom fick jag reda på att banan var ändrat till hela Samoeng-rundan. Det skulle nog dröja en timma innan de skulle komma hit, vilket gav mig till för kaffe och sandwich. Strax efter min paus mötte jag en mc-polis, med en hel julgransbelysning blinkande på hojen. Han sa att de kommer inom fem minuter. Framme vid min tänkta foto-punkt mötte jag ledarduon, som jag dock inte hann plåta. Det var den tidigare franske VM-deltagaren i mountainbike och en till. Fransmannen var först i mål, 78 km med tiden 2 timmar 29 minuter 40 sekunder. Alla resultat här.


Först några bilder från tempoetappen runt Huay Tung Tao.

Sammanlagda segraren i damklassen.


Peter Pouly himself. Nummerlapp 1.

Vidare till den spektakulära avslutande etappen runt Samoengvägen.
Bara två dagar innan hade de fått tillstånd att köra hela rundan. För första gången i tävlingssammanhang.



Danske Kent, som tittar förvånad över att publikfotografen hejar fram honom.
Efter täten kom elitmotionärer med leende . . .
. . . och med trötthetstecken.
Test med svepande fotorörelse.
En av tre kvinnor, också i svepande fart.
Några cyklister bröt och fick skjuts av följebilar. Men alla tog uppgifter på fullt allvar. Till skillnad mot mig som lekte fotograf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar