Järnvägen mellan Uttaradit och Chiang Mai, 300 kilometer,har varit stängdsedan 16 september. Det hann att bli13urspårningar
i årpåsträckan Uttaradit
– Lamphun innan beslut fattades att restaurera och lägga ny räls. Den sista olyckan
inträffade den 5 september, närett
expresstågtillBangkokfrånChiangMaispårade ur iPhraeprovinsen.
Tjänat ut. Duger väl inte ens till dekoration i trädgårdar.
Jag gjorde ett "studiebesök" vid Saraphi, cirka 15 km söder om slutstationen Chiang Mai. Till och med här var man långt efter ursprungliga planen. Och det är ändå en lätt del. Annat är det i en lång tunnel och övriga bergiga svårtillgängliga sträckningar i djungeln. Fantastiskt fint dokumenterar med en film som jag hittade i youtube. Taget från förarplats i ett tåg. Elva minuter lång, men väl värt att se. Du hittar filmen längre ner i inlägget.
Teståkning. Lite väl kurvigt för att vara raksträcka . . .
Ett slags mätinstrument. Bred hatt för solen, hjälm för vad då?
Moderna rallare.
Fiket, nära (norr om) Saraphi järnvägsstation.
Uppskjutet
Hur ansvariga kunde vara så optimistiska att lova öppna sträckan
till den 1 oktober är svårt att förstå. Lägga
nya slipers och ny räls 300 km på två veckor!?!?!Det är inte kineserna som är här och bygger
järnväg - ännu. Ny deadline är satt till den 1 november. Röster där jag fikade
nära spåret uttryckte tveksamhet om det kommer att hålla.
Volvo "drar sitt strå till stacken".
Många bitar som ska passa. Det blir nog väldigt bra när det blir färdigt . . .
Kuriosa, krigshistoria. Khun Tan tunneln mellan Lampang och Lamphun, 1.352 meter lång, påbörjades 1907 och tog elva år att slutföra. Konstruktionen pågick under första världskriget och stördes på grund av gripande av tyska ingenjörer.
Järnvägsstationen i Chiang Mai var klar 1 januari 1921. Denförstördes avbomberfrånAllierade styrkorDecember 21, 1943. Byggdes upp och togs i bruk efter kriget, 4
augusti 1946.
Apropå uppskjutet eller framflyttat.
AEC (ASEAN Economic Community) ska träda i kraft 2015. Ett årtal som åberopas i alla
medier. Beslutet att bilda AEC antogs november 2007. Att det ska komma
igång 2015 får nog alla utomstående att tro att det är den 1 januari som
gäller. Men här har man tänjt på gränserna, maximalt. Inför ett möte för snart
ett år sedan var man fortfarande oeniga om datum. Majoriteten valde att dra ut
på det så länge som möjligt. Startdatum för AEC blir den 31 december(!) 2015.
I korthetkommerAECförvandlaASEANtillenregionmedfrirörlighet förvaror, tjänster, investeringar,
kvalificerad arbetskraft, ochfriareflöde av kapital.
ASEAN välkomnar till utställning av Lanternor, Thapae Gate under Loy Krathong.
Har precis hittat din blogg, då jag sökte efter lite information om Chiang Mai. Ska dit i slutet december och hoppas innerligt att järnvägen är klar då vi har planerat att åka tåg till och från Bangkok.
I alla fall, gillar din blogg och ska fortsätta läsa nu.
Såg i Bangkok-blaskan att det gått på tok i området där du rapporterade om tåg innan detta, en sån där betongklump har tydligen hamnat på sniskan och det vart inte bra för expresståget som skulle nyttja den som stöd mot marken: http://www.bangkokpost.com/news/local/379415/passengers-train-crew-taken-to-hospital-after-diesel-express-derails-at-crossing
Det var på en annan linje, Northeast to Nong Khai. Illa nog. Tidningen nämner två orsaker; tung trafik eller "arrangerat" så fordon (läs mc) kan passera. Det senare ser man ofta som "språngbräda" upp mot trottoarer eller över andra kantstenar. Att det kunde förekomma vid järnvägsspår är rena sabotaget, om det är verkliga orsaken.
Har precis hittat din blogg, då jag sökte efter lite information om Chiang Mai. Ska dit i slutet december och hoppas innerligt att järnvägen är klar då vi har planerat att åka tåg till och från Bangkok.
SvaraRaderaI alla fall, gillar din blogg och ska fortsätta läsa nu.
Hälsningar,
Helena
Lågprisalternativet är ju buss (finns flera bekväma avgångar). Vill man se landskapet åk på morgonen.
SvaraRaderaSåg i Bangkok-blaskan att det gått på tok i området där du rapporterade om tåg innan detta, en sån där betongklump har tydligen hamnat på sniskan och det vart inte bra för expresståget som skulle nyttja den som stöd mot marken: http://www.bangkokpost.com/news/local/379415/passengers-train-crew-taken-to-hospital-after-diesel-express-derails-at-crossing
SvaraRaderaDet var på en annan linje, Northeast to Nong Khai. Illa nog. Tidningen nämner två orsaker; tung trafik eller "arrangerat" så fordon (läs mc) kan passera. Det senare ser man ofta som "språngbräda" upp mot trottoarer eller över andra kantstenar. Att det kunde förekomma vid järnvägsspår är rena sabotaget, om det är verkliga orsaken.
SvaraRaderaApropå tåg, marknad för oss gillar klassiskt och antikt: http://gobackpacking.com/bangkok-antique-train-market/
SvaraRadera