18 november 2013

Intensivt i Chiang Rai


Det ÄR bekvämare att åka buss till Chiang Rai än att cykla dit. Jag tog det bekväma färdsättet  i torsdags – för att ha krafter att cykla till Singha Park, cirka 12-13 km från centrum och kolla på cyklister som verkligen inte hade det bekvämt. En stor mountainbike-tävling avgjordes där i lördags. Med 1.200 deltagare fördelat på olika kategorier. Huvudklasserna körde tre varv på en 14 km lång bana i området.

En fransk före detta elitcyklist har fått upp extra stort intresse för cykling i detta härliga cykelområde. TAT har ihop med cykelhandlare tagit fram en cykelkarta med markerade rutter. Vid Singha Park kan man hyra mountainbikecyklar och testa långa banor, eller en ”allvädersbana” för teknikövningar. Med standardkartor kan man göra egna utflykter, det är lättare och kortare att komma ut i naturen jämfört med ”storstaden” Chiang Mai.
I samband med cykelloppet hade Singha Park (Boonrawd Farm) en stor Lantlig Festival med orkestrar på kvällarna.

Loy Krathong firas givetvis och men inte alls så stort som hos ”storebrorstaden”. Jag hann med att se en Parad på fredagen. Och en annan kinesisk festival, vägg i vägg med en buddhistisk ceremoni. Den stora dagen då man sätter ut de flytande Kratongerna i vattendrag skedde i söndags, då det var fullmåne. Chiang Rai hade denna festligheten intill där båtarna från Thaton landar. Den dagen tog jag bussen tillbaka hem och tröttheten tog överhanden. Jag höll mig hemma på sena kvällen och läste manualer till en kamera till dånande ljud från dundrande smällare och fyrverkeri. Hoppas lära mig några finesser och inställningar till nästa inlägg.
 
Dagen innan tävlingen cyklade jag ut till Singha Park för att rekognosera. Fick då reda på att uppgiften jag fått från TAT att första start skulle vara kl 06.45 inte stämde, tack och lov. Öppna klassen skulle starta kl 12 och kortare distanser dessförinnan.
Precis då jag kom fram såg jag en grupp cyklister, som jag hakade på. Det var en VIP-grupp med guider och egna fotografer. De cyklade delvis även på tävlingsbanan, mellan stora blomfält och teodlingar.
Egna fotografen plåtar från blomhavet.


Teplockare, på ett strategiskt ställe där även shuttle bus med turister passerar.



















Då jag kom tillbaka till stan höll man på med förberedelserna till paraden . . .


. . . som kom igång vid 19-tiden.



Samtidigt pågick en kinesisk festival, nära Klockstapeln.
Med servering av mat och öl, orkester med artister, "fiskdamm" och lotterier.
Och inne i kinesiska templet, en gammaldags show.
 
Tio meter (!) därifrån en religiös buddhistisk tempelceremoni.
 
 
I centrala staden hade paraden avslutats och grupper från Kina, Laos, Burma och Thailand uppträdde.
 
 
Nu tillbaka till cyklingen.
Efter frukost i något så när kristligt (eller här kanske buddhistisk) tid
cyklade jag de tretton km och kom mitt i racet.
 
 
 
Alla åskådare (förutom jag och "anhöriga") samlade vid den spektakulära leriga passagen.
 

 

2 kommentarer:

  1. Äntligen lite sötnosar, t o m både unga och mer seniora sådana, tack tack! Är det nya kameran som redan lyder så framgångsrikt? Sötnosar är f ö enligt min mening mycket mera sevärt än svettiga syntetklädda karlar på gyttjetur med cykel. Och vilka påvra cyklar de har, inga pakethållare och långt mindre några vettiga cykelväskor. Och ändå förmodligen svindyra. Bra reportage, ska kolla upp det där ölfältet vid tillfälle. Finns det någon outlet i närheten? Helst med cykelprylar och avspänt seniort fritidsmode? Gotte tackar och tutar!

    SvaraRadera
  2. Varje aktivitet har sin egenskap. ÖlfälTEt är väl värt ett besök, restaurangen med gourmetmat och fin utsikt inte minst.

    SvaraRadera