24 september 2015

Mon Cham / Nong Hoi - i bra fotoljus

Kaffe vid Ramrimna.
Mon Cham och odlingarna runt om Nong Hoi har blivit ett av mina favoritutflyktsmål med scootern.

Senaste besöket höll dock på att regna bort. Vid kaffepaus hos Ramrimna drog en kraftig regnskur fram. Men det gick snart över, och hjälpte till att göra luften ren och klar. Det resulterade också i att jag kom upp på höjderna i "bra fotoljus" som initierade benämner det så solen ger skuggningar på eftermiddagen.

Nya spaningar  på återvändsvägar gjorde att det blev mer närkontakt med odlingarna. Hittade också några Resorter under byggnation, med storslagen utsikt. Och en jordgubbsodling. Lockande att övernatta vid plockningsdags.


Nya bungalows, med Mon Cham i bakgrunden.
Från Mon Cham har man denna utsikten över terrassodlingarna.
I överkant, när vägen sluttar ner åt vänster, syns en av de "trekantiga" bungalows (klicka på fotot).

Åt andra hållet från Mon Cham syns berget Doi Luang vid Chiang Dao.
 
Doi Luang syntes klart.
 


Här både eldades och vattnades.

Snart slut på dagens hackande.
 
Jordgubbsodling.
After Work, med öl.
After Work, med hemkörd whiskey.
 

3 kommentarer:

  1. Wow! Fruktansvärt bra! Jag grät när jag såg den stora terassbilden. Bangkok är ju helkass i jämförelse. Fast finns det inga sötnosar alls uppe i bergen - bara ölgubbar och (dito?) grabbar? Visar du vägen bjuder jag på lunch och kaffe. Villgott

    SvaraRadera
  2. Erbjudandet accepterad. Kan behövas en charmör för att locka fram sötnosarna. Finns där inga köttbullar med lingon kan vi alltid ta en salladstallrik.

    SvaraRadera