28 oktober 2017

Hmong-by off Samoeng road

En avstickare från Samoengvägen (från Hang Dong-hållet) har blivit någon av en favoritslinga med scootern, helt otänkbart för mig med cykel nu för tiden.

En smal, ruskigt puperad väg som leder till uppodlade marker bebodda av bergsfolket Hmong. Jag har åkt där flera gånger, men detta tillfället var fotomässigt det bästa hittills. Vek av på högsta punkten, där cyklisterna brukar kröna King of Mountain, KOM. 

Hittade en lucka i bambuskogen med utsikt och fick där sällskap av en vacker flygande insekt.

Nere i byn fick ett liten barn tröst efter att ha sett en stor främmande karl komma emot med kameran.

Nu var det aktivitet vid kvarnen som jag bara sett overksam tidigare. Man mal ner majskorn, bara en liten mängd åt gången som kastas ner i kvarnen och för varje näve vevas det runt ett varv, tungt jobb för han som drar i skaklarna.

En hund fick mig att stanna till för nästa "tagning". Först efter jag stannat fick jag syn på mannen som brynte ett skärverktyg.

Men allra först en "Love affair", vid Royal Rose Garden, som ligger nära Resorten med Hobbit-husen.

Nu till "allvaret".



















1 kommentar:

  1. Bra reportage med både en liten sötnos och hund. En del tänder kunde kanske hyfsats i datorn? Intressant att se hur gamla däck kommer till pass i byggnationen! Och grattis till dator i nyskick! BreGotte

    SvaraRadera