11 oktober 2017

Tåg till MAHACHAI

I helgen var jag tillbaka i Bangkok för att tillsammans med 70-tal fotografer vara med i en internationell Photo Walk, som samtidigt ägde rum på hundratals platser runt jorden. Fotona från vandringen i Bangkok ska publiceras i ett digitalt album och innan den 17 oktober ska vi inte visa bilder därifrån på andra sociala medier. Fotovandringen var i lördags (den 7 oktober)

För bloggens del gjorde jag, innan hemresan, en egen fotosafari.
Nyligen hade jag varit vid järnvägsstationen i Talat Phlu. Nu åkte jag tåget hela sträckan Wongwian Yai till Mahachai. Cirka 30 km på enkelspårig räls sydväst från Thonburi. En järnväg som startade år 1905 för att forsla fisk till Bangkok.
Hann precis till avgången 09.40, efter byte av Skytrain och taxi sista biten. Biljett, 10 baht, köpte jag på tåget.
Den timslånga färden kändes väldigt snabbt med så mycket intressant att se på hela tiden.
En annan gång vill jag gå fram till loket ännu tidigare, nu fick jag några bilder ur lokförarens synvinkel från sista tredjedelen av resan.

Vid ankomsten till slutstationen såg jag att man behöver inte åka ända till Mae Khlong för att se lokala marknaden spridd ända ut på rälsen (dock i mindre skala än den mer berömda). Dit är det en annan järnvägslinje från andra sidan floden, det får bli en annan gång. Men färjan över floden åkte jag för att se stationen där.























Färja tur och retur över floden, 3 baht varje väg.






Snickarverkstan.
Snickar'n tog paus och tittade på wolleyboll på tv.

Ut från färjeläget.




Goa gubbar som glatt visade upp sina konstverk i trädgården.
En ledsen och en glad unge. Tåget till Mae Khlong skulle strax avgå.





Tillbaka över floden igen för lunch. Lämpligt under en kraftig regnskur.

1 kommentar:

  1. Thanks for the comment. I guess You already seen how to translate to English i upper right corner of the blog.

    SvaraRadera