13 november 2019

Loy Krathong Chiang Mai 2019 - STORA Paraden

Efter många "förfester" och andra ceremonier var tiden inne för The Grand Finale.
Flera månaders arbete skulle visas upp i all sin prakt. Från ett 20-tal vagnar, varvat med skolorkestrar. En parad som sträckte sig en kilometer lång. Och tog ungefär fyra timmar att genomföra, inte inräknat de 3-4 timmarna för samling och organiserande innan starten klockan 7 pm.


I år inte så mycket bilder från dekorationer med lysande lanternor, pappersballonger (khom loy) eller Krathonger i vatten från min sina. Desto mer från denna pampiga parad.

Vid samling nära vallgraven hann jag inte med många bilder innan mörkret med långa kameraobjektivet, men ljuskänsliga 35 mm-linsen klarade kvällsjobbet.


Vagnarna rullar in.








Deltagarna grupperar sig.








 Före samlad posering - och efter.




Målade Lanna-"tatueringar".








Kineserna kom med flyg - Amerikanarna använde örnen.



Klockan var över sju, de första vagnarna hade startat, men längre bak ännu lång väntan.
Jag tog cykeln. Efter "flaskhalsen" Iron Bridge, som var packad med folk cyklade jag på andra sidan floden och kom till slutdestinationen av paraden i såpass tid att jag hann med en öl ihop med ett glatt lokalt gäng.

Vid färskvarumarknaden, strax efter slutstationen Government Office.

Japanska vagnen hade ett stort följe.



Små smällare och fjuttiga raketer tändes
medans Kratonger flöt förbi i floden.












Den pampiga vagnen från Chiang Mai Rajabhat University som jag sett tidigare på dagen.

Några vagnar kvar (som jag sett vid upptakten) och klockan hade blivit 11 på kvällen 🌕 (fullmåne).
Cyklade hemåt på lugna bakgator. Flera små grupper av festfolk på mindre restaurangen, men inga känningar på nya svenskstället, så jag kom hem före midnatt.
Tack 🙏 för denna gången, den för mig tolvte upplevelsen  av Thailands finaste festival.

2 kommentarer: