28 november 2019

Nyårsafton 26 november - för Shan people år 2114!

Shan, en etnisk folkgrupp
som huvudsakligen bor i Shan state, Myanmar,
firade i år nyår 26 november.

Många av dem bor också i Thailand, framför allt i norra provinserna,
både som gästarbetare och permanent.
Min första övernattning på en scooterutflykt blev i Chiang Dao, och alldeles intill mitt guesthouse förberedde där boende shanfolk detta firande.
Jag hade tänkt fortsätta norrut nästa dag, men stannade. Dock efter tvekan 😕. Hade checkat ut, ätit frukost på stan och såg då en enormt stor "tältstad" med marknad och tänkte; det här kommer bli stort. Vände och såg att nyckeln satt kvar i dörren som jag lämnat den. Ropade efter personal. Försiktigt tittade en tjej fram.
- Kan jag stanna en natt till, sa jag på thai. Hon sken upp och gav klartecken👌. Tanken hade varit att fortsätta till en avlägsen Shan-by nära gränsen till Myanmar, men med denna stora samling tänkte jag att det är väl folktomt där.
Så var kanske inte fallet. Den stora marknaden höll på att rivas fram på dan. Den hörde inte alls till Shan-firandet. Mycket märkligt med denna enorma marknaden för bara en förmiddag!









Dagen gick istället åt att kolla omgivningar, bland annat Art Space, risskörd och ett flott café. (Reportage från risskördar, senare i Bloggen.)

På kvällen kom då detta nyårsfirandet, fyllt av musik, tivoli, mat, dragkamp, andra lekar - och glädje!
Jag lämnade festligheterna vid 11-tiden på kvällen. Musiken och fyrverkeri kunde jag höra respektive se från mitt boende vid midnatt.

Ett boende för övrigt med stor gästvänlighet och "öppna famnen"; kontor och andra utrymmen med datorer synliga genom öppna dörrar. Härligt med sådan trygg omgivning där inga säkerhetsåtgärder behövs (förutom nån enstaka cctv).

Förmiddag och väntan.
Firandet höll till vid ett tempel nära Chiang Dao centrum.
Ett tempel med "hell park" 💀 just där lekarna höll till! 


Thai befolkning stod för försäljning av smycken, kläder och mat samt musikanläggning.


Mitt på dan, och förväntan.






Kväll, och the Real Thing.

 




 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar