05 februari 2011

Kaninen hoppade in i Blomsterfestivalen.


Kaninen, årets djur i Kina, bland vackert arrangemang av bl a Chrysantemum i en av de många Flower Festival vagnarna.

Gott Nytt År i Flower Festival.
Kinesiska Nyåret inträffade den 3 februari och firas i tre dagar i Chiang Mai. I år samtidigt som stadens vackra och välkända Flower Festival. Det är Kaninens, eller Harens, år i år och det temat fanns på många festivalvagnar.
För mig kunde detta Kinesiska året gärna kunna börja bättre. För tredje året i rad, sedan jag flyttade hit, har jag nu en besvärande cool season-förkylning. Föregående två åren har det varar ca en månad, hoppas thailändska medikamenten kan påskynda läkningen denna gången.

Lite kuriosa.
Kaninens år har enligt Kinesiska tideräkningen dessa egenskaper. Respektive års egenskaper är inte detsamma som människans egenskaper efter att ha fötts i respektive djurs tecken. Själv är jag född i hundens tecken och om jag vore kines hade jag haft egenskaper enligt detta.

God fortsättning. Snart är det nyår igen, den 13-15 april firas Songkran, Thailands häftiga nyårsfirande.

2 kommentarer:

  1. Kaniner/harar är ju trevliga gynnare. Dessutom väldigt goda. Men var kan man hitta en sådan på menyn? Gärna med passande gele för att balansera viltsmaken. Vore ju väldigt mycket bättre än de ständiga grisarnas och hönorna för att inte tala om de förekommande grodorna och insekterna. Kaninchefen själv, Hefner, 84, smörjer ju numera kråset med ny hustru, 24. Fast långt mer imponerande är förståss din förmåga att fånga allt som händer och sker i Chiang Mai. Mutar du TAT-personalen? Evert

    SvaraRadera
  2. Luft under vingarna, dvs hårt pumpade däck, kamera och nyfikenhet räcker långt. Tror inte att ens mutor kan få TAT-peronalen att ge sig ut i värmen från sitt bekväma a/c kontor.
    En Playboy-klubb öppnades förra året i Macau, kanske om tolv år att man firar nästa kaninår med Bunnies också . . .

    SvaraRadera