23 februari 2011

Övernattning på HUSBÅT, Mae Ngat Dam

Stayed Overnight at Mae Ngat Dam

I lördags drog jag iväg på en utflykt. Hade med mig lätt packning för eventuell övernattning ifall jag skulle nå mitt tänkta mål. Fick nästan direkt följe av ett ungt par som hyrt cyklar för två timmar.  De var pigga på och blev glada över att få en vägvisning ut ur stan. "Redan ute på landsbygden!" utbrast de efter 5 km, "vi trodde att Thailands andra största stad var nästan som Bangkok". Jag gav dem anvisning tillbaka på småvägar och fortsatte norrut. Det är ju bara 40 km till tänkta målet, hade jag för mig. Efter 61 km var jag framme vid den stora sjön/reservoaren Mae Ngat Dam, som blivit ett populärt utflyktsmål med möjlighet till övernattning på husbåtar. Hade inte bokat något i förväg. Första stället jag frågade på hade fullbelagt men det fanns fler att välja mellan. Hamnade på ett ganska lungt ställe, fast avlägset karaoke och högljudda grannar fördröjde insomnandet en aning.
Sjön/dammet är hela 20 km lång. De flesta husbåtarna ligger på cirka 5 km avstånd med longtailbåt. Ett intressant avbrott i "vardagen".


Tilll vänster: avspärrad dammväg där jag fick tillstånd att cykla.
Till höger: panoramautsikt över bördigt område, bevattning finns ju i överflöd.
Klicka på bilderna så syns de större (och bättre).






Snart framme vid "min" husbåt.


Fiske är populärt.

Grannhuset.

Utsikt över sjön, till andra husbåtar.



På tillbakavägen hade jag fått en handritad karta med beskrivning på vägar genom odlingarna, bl a majs som ses till vänster. 


2 kommentarer:

  1. Du ligger ju i som om var tur var den sista! Verkar vara en kanontur. Tack för tipset! Och för de finfina bilderna. Skall jag nog prova någon gång, fast med MC förståss! Måste man äta fisk? Är det helpension som gäller, med frukost på sängen? Och hur är sängarna? Är det inte bäst att ta med egen maddrass? För att inte tala om rena sängkläder! Alla talar om dessa husbåtar, men om jag ser rätt är det väl inga båtar, utan skjul (nåja) som står på pålar i sjön. Eller? Bosse från det glada Hudik.

    SvaraRadera
  2. Om du tar dig ända hit från Hudik med MC över Sibirien eller Iran och Irak med alla de umbärandena det skulle innebära så kommer du säkert att uppskatta skjul-båtarna - med eller utan fisk.
    Apropå första meningen i din kommentar: det är uppfriskande med en tur då och då, motsatsen skulle ju vara o-tur. Och det vill jag inte vara med om.

    SvaraRadera