26 april 2017

Vietnam - "base camp" Cat Ba

Cat Ba är en liten stad på ön med samma namn. Tillhör välkända Halong Bay. Staden är utgångspunkt för de flesta resorna i arkipilagen (för de som inte åker direkt från Hanoi eller Halong City).

Man kan utforska ön med scooter eller göra trekking i nationalparken, det finns turer som kombinerar trekking med båtturer. Direkt från staden är det ganske kuperat, och scooter är därför smidigt för besök till utsiktspunkter och beacher. Annars finns bra transportfordon, eldrivna öppna bussar för en låg avgift.
En lång strandpromenad sträcker sig över hela bukten, med fiskehamn i ena ändan och flytande restauranger i andra. Hotell och restauranger täcker hela bukten, samt längs vägar upp efter berget.


Fiskeläget var det första jag besökte. En stor industri var Jellyfish (maneter), som verkade malas ner i stora kvarnar??? Vid närmare koll såg jag att maneter är ätbart!!!










Hamnen är färggrann med alla flaggor och matchande färger på båtar och vatten.











Med Scooter tog jag mig till CANNON FORT. En befästning som användes under Amerikakriget.
Nu utsiktspunkt med kafé och vidunderliga vyer.








Blandade övriga intryck.

Bensin, skulle det räcka en hel dag nästa samma kostnad som scooterhyran.















Helnöjd besökare.

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt kul att få ta del av din resa på detta sätt. Klickade på bilderna och fick se dem i stort format, de är ju kanonbra! Undrar mycket var den där bläckfiskfångsten tar vägen, men det är ju tur för hundarna att fisket går bra;(

    SvaraRadera
  2. Jag drog till med bläckfisk i texten utan att kolla upp. Nu rättat i bloggen. Det är maneter, såna som man äter. Och jag håller med, bilderna är gjorda att ses på stor bildskärm.

    SvaraRadera